Виявлено клітини, які сприймають чотири з п'яти смаків

Американські вчені виявили в мишей особливий тип клітин, смакові рецептори яких сприймають гіркий, солодкий, кислий та умамі смаки. Відкриття цікаве тим, що суперечить загальноприйнятому уявленню про здатність більшості рецепторів реагувати лише на один-два смаки. Про це повідомили вчені у статті журналу PLOS Genetics.

Ми відчуваємо смак їжі завдяки наявності у ротовій порожнині смакових сосочків, чутливі клітини яких розрізняють п’ять основних смаків - солодкий, солоний, кислий, гіркий та “м’ясний”, або умамі. Вважається, що рецептори цих клітин є доволі специфічними і сприймають лише один чи два смаки, а деякі з них взагалі реагують лише на окремі сполуки, наприклад, сукралозу або кофеїн.

А що за нові клітини?

У своїх експериментах дослідники Університету Буффало вивчали сигнальні шляхи передачі інформації про смак від ротової порожнини до мозку, використовуючи для цього модифікованих мишей. У ході одного з них виявилося, що окремий вид клітин у смакових сосочках є набагато чутливішим за інших, оскільки здатний вловлювати всі смаки, крім кислого, та можливо, відіграє ключову у роль у сприйманні смаків взагалі.

З чого такі висновки?

Вчені відстежували реакцію мозку на гіркий, солодкий та умамі смак у мишей, в яких була нестача білку, який необхідний цим багатопрофільним мишам, щоб передавати інформацію. Виявилося, що за умови відсутності сигналів від цих клітин мозок мишей взагалі не сприймав смаки. Таким чином науковці припустили, що надчутливі клітини співпрацюють із іншими, щоб передавати інформацію про смак до мозку.

Що з цього?

Дослідники вважають, що зважаючи на подібність функціонування смакової системи у мишей та людей, їхнє відкриття може допомогти колись розробити ефективні способи повернення відчуття смаку людям, що його втратили, наприклад внаслідок хіміотерапії. Це важливо, оскільки відчуття смаку не тільки дає змогу отримувати задоволення від їжі, а й має вирішальне значення для виживання, перешкоджаючи поїданню отруйних чи токсичних речовин.