Біологія

Вірусів запідозрили у виробництві власної енергії

Французькі вчені виявили у групи гігантських вірусів явище, властиве дотепер лише клітинам - генерування енергії. На їхню думку, це відкриття може змусити передивитися наші уявлення щодо того, вважати віруси живими чи ні. Дослідження наразі опубліковане на сервері препринтів bioRxiv та проходить рецензування.

Чим особливі віруси?

До певного часу вважалося, що віруси складаються лише з генетичного матеріалу у вигляді ДНК або РНК, який запакований у білкову оболонку. А їхньою особливістю була відсутність робочого механізму, притаманного клітинам, що пояснює необхідність зараження ними живих клітин для розмноження. Через це віруси не зовсім підпадають під визначення “живих”. У тім, з 2003 року вчені описали сотні гігантських вірусів, деякі з яких були навіть більшими за бактерії. Вони з'ясували, що ці віруси мають деякі механізми копіювання ДНК в РНК, що для інших вірусів не характерне. Гігантські віруси навіть атакуються меншими вірусами та мають щось на кшталт імунної системи, як у бактерій. А тепер французькі науковці повідомили, що знайшли ще один привід подумати над класифікацією вірусів у природі.

Що нового виявили вчені?

Автори нової наукової роботи з'ясували, що деякі з ізольованих гігантських вірусів - пандоравіруси - можуть генерувати мембранний потенціал, тобто, електричний градієнт, через зовнішню оболонку. Для генерування мембранного потенціалу необхідна енергія і вона повинна надходити від самого вірусу.

Поки що вчені не можуть сказати, яку функцію цей механізм несе у пандоравірусів. У більшості клітин мембранний потенціал сприяє виробленню молекули АТФ, але віруси такої не мають. Водночас у вірусу Pandoravirus massiliensis дослідники знайшли багато генів, які кодують ферменти, схожі на ті, що необхідні для виробництва енергії. Тож вони припускають, що можна говорити про активний метаболізм гігантських вірусів, схожий на клітинний. Можливо, їх варто сприймати групою, яка відділилася від звичайних вірусів та прокаріотів.

Про що це говорить?

Щоправда, деякі науковці не погоджуються з такими висновками. Наприклад, вони зазначають, що у дослідженні вивчалися віруси, які щойно вивільнилися з клітин, до того ж не всі з них проявляли мембранний потенціал. Але навіть якщо вони генерують енергію, пандоравіруси все одно є вірусами, вважають опоненти, оскільки для розмноження вони все ж використовують клітину господаря. Але обидві групи науковців погоджуються в тому, що поширені гігантські віруси, очевидно, мають вагомий вплив на планету та потребують вивчення.