Астрономія

Випаровування льоду надало астероїду Аррокот сплощену форму

NASA, Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory, Southwest Research Institute, Roman Tkachenko / Wikimedia Commons

Вчені створили модель еволюції, яка показала, що поточна форма Аррокота з’явилася через дегазацію близько 1–100 мільйонів років тому, при цьому його обертання не зазнало значних змін. Такий процес може бути повсюдним у процесі еволюції об’єктів поясу Койпера невдовзі після їхнього формування. Окрім того, зміна форми цих тіл може відбуватися знову, коли ці об’єкти переміщуються та отримують більше сонячного тепла. Стаття про це доступна у журналі Nature Astronomy.

Яку форму має Аррокот?

Астероїд Аррокот, який спочатку називався Ультіма Туле, знаходиться у поясі Койпера — віддаленій області Сонячної системи за орбітою Нептуна. Спеціалісти NASA обрали його наступною ціллю для апарату New Horizons після вивчення Плутона. Зображення зонда показали, що Аррокот складається з двох сплощених нерівних частин із тонким перешийком між ними. Розміри частин складають 20,6 × 19,9 × 9,4 кілометрів та 15,4 × 13,8 × 9,8 кілометрів. Вважається, що таку форму об’єкт отримав внаслідок злиття на низьких швидкостях двох окремих тіл, які утворились поблизу одне одного.

Яке моделювання провели вчені?

Астрономи створили моделювання еволюції Аррокота, враховуючи сублімацію його льодів. Сублімація у фізиці — це перехід речовини із твердого стану одразу в газоподібний, без фази рідкого стану. Моделювання вчених спирається на попередні висновки, що еволюція форми, зумовлена ​​сублімацією та втратою маси, є загальним процесом, який визначає форму комет і об’єктів поясу Койпера.

Моделювання показало, що спочатку Аррокот утворився від злиття двох тіл і лише поступово став сплощеним. Під час формування Сонячної системи регіон, де знаходився цей об’єкт, міг бути затінений пилом. Низькі температури дали можливість летючим речовинам, таким як окис вуглецю та метан, замерзати на пилових зернах і утворювати планетезимали. Коли пил очистився, більш інтенсивне сонячне випромінювання нагріло далекі об’єкти та запустило процес сублімації. Таким чином, форма Аррокота є природним результатом завдяки поєднанню нахилу його осі обертання, низького ексцентриситету (характеристики, що показує ступінь відхилення від кола) та втрати маси через сонячний потік. Ці фактори призвели до майже симетричної ерозії його північної та південної півкуль.

Оскільки вісь обертання Аррокота майже паралельна його орбітальній площині, його полюси нагрівалися найбільше, і саме ці області втратили найбільше маси. Процес сплощення тіла протікав від 1 до 100 мільйонів років після його формування.