Психологія

Відсутність глядачів не вплинула на перевагу домашніх футбольних команд

Німецькі дослідники показали, що перевага домашнього поля не є зумовленою підтримкою вболівальників на стадіоні. З'ясувати це вдалося завдяки аналізу понад 40 тисяч футбольних матчів, які відбулися до пандемії або вже під час суворих карантинних обмежень, до яких не допускали присутності глядачів. Результати опубліковані в журналі PLOS ONE.

Huy Phan / Pexels

Що це за явище?

Перевагою домашнього поля називають явище в командному спорті, за якого команда гравців, що грає на своєму полі, має вищі шанси на перемогу, ніж суперницька команда, яка приїхала з іншого міста. Багато науковців намагалися знайти пояснення цьому спостереженню. Їхні думки схилялися до того, що річ може бути в упередженості суддів, утомі від дороги у приїжджої команди, психологічному ефекті знайомої місцевості, а також у підтримці вболівальників на стадіоні. Хоча версій пояснення переваги домашніх команд сформовано багато протягом останніх десятиліть, перевірити їх правдивість в дослідженнях не так вже й просто. Але пандемія COVID-19 дала вченим унікальну можливість зробити принаймні стосовно однієї з них. Оскільки через карантинні вимоги спортивні команди грають у дуже незвичайних умовах відсутності глядачів, можна вивчити, який внесок вони робили під час звичайних матчів. Скористалися цією нагодою науковці з Німецького спортивного університету та Падернборнського університету.

Як вони це з'ясовували?

Вчені проаналізували інформацію про 40 тисяч футбольних матчів чоловічих команд до та після того, як їх заборонили відвідувати фанатам. У тому числі вчені вивчили, як проходила понад тисяча професійних змагань за закритими дверима по всій Європі.

Дослідники звертали увагу не тільки на такі очевидні речі, як котра команда перемагає у матчі. Вони включили в аналіз і те, кому і як часто присуджують червоні та жовті картки, хто і як забиває голи, коефіцієнти ставок на перемогу вдома, нічию чи поразку домашньої команди тощо.

Які результати отримали вчені?

Вивчення показало, що без натовпу вболівальників домашня команда й справді забивала дещо менше голів, ніж звичайно, але різниця була настільки малою, що статистично не значуща. Тому виходить, що підтримка місцевими фанатами своїх гравців насправді не є головним чинником переваги домашнього поля. Однак вчені дійшли висновку, що упередження суддів до домашньої команди зменшилося під час карантинних ігор: вони видають менше червоних та жовтих карток гостьовим командам.

Автори кажуть, що за перевагою домашнього поля може також стояти територіальна поведінка, порівнюючи гравців з дітьми, які вдома більш домінантні та сміливі, а в гостях більш стримані.