Відстань від Сонця до центру галактики виявилася меншою на 2000 світлових років

За допомогою даних японського проєкту VERA астрономи проаналізували фундаментальні параметри нашої галактики, про що вони пишуть у журналі Publications of the Astronomical Society of Japan. Виявилося, що Сонце рухається навколо центру Чумацького Шляху зі швидкістю 227 кілометрів на секунду, а відстань між ним і центром складає близько 25800 світлових років, що приблизно на 2000 світлових років менше за попередні оцінки.

Як вимірюють відстані у космосі?

Відстань до астрономічного об'єкта є фундаментальним параметром в астрономії та дозволяє оцінити його фізичні й динамічні властивості. Найбільш точним і надійним методом визначення відстані є тригонометричні вимірювання річного паралакса. Паралакс — це видиме зміщення об’єкта при спостереженні за ним з двох різних точок. Для встановлення річного паралакса застосовують рух Землі навколо Сонця, вимірюючи положення об’єкта на небі з проміжком у півроку, коли наша планета опиняється у протилежній точці своєї орбіти. Вимірювання паралаксів зірок відіграють важливу роль для розуміння не тільки основних властивостей кожного такого джерела, але й динаміки нашої галактики. Однак спостереження в оптичному діапазоні за віддаленими об’єктами на галактичному диску складно проводити через присутність пилу та молекулярних хмар.

Астрономи створили перший каталог даних, зібраних під час проєкту VERA, метою якого є дослідження тривимірної структури нашої галактики на основі високоточної астрометрії мазерів. Для цього у рамках проєкту вчені комбінували дані різних радіотелескопів. Всього в каталозі VERA вказано 99 джерел мазерів. Використовуючи цю базу даних, астрономи змоделювали структуру Чумацького Шляху для оцінки його основних параметрів.

Що воно показало?

Виявилося, що центр нашої галактики із надмасивною чорною дірою у ньому знаходиться на відстані 25800 світлових років від Землі. Така цифра відрізняється від офіційного значення у 27700 світлових років, визначеного Міжнародним астрономічним союзом у 1985 році. Окрім того, Сонячна система рухається навколо галактичного центру зі швидкістю 227 кілометрів на секунду, а не 220 кілометрів на секунду, як вважалося раніше.

мазерів
Природне джерело стимульованого випромінювання, як правило, мікрохвильового. Може виникати у кометах, планетарній чи зоряній атмосфері, а також у молекулярних хмарах.