Біологія

Видозмінені крила допомогли мухам швидше злітати

Американські вчені з’ясували, що вібрація дзизкалець мух групи Calyptratae дає змогу комахам швидше злетіти. Таке пристосування допомагає мухам вчасно реагувати на загрозу та уникати її, пишуть дослідники у статті журналу Proceedings of the Royal Society B.

Під крилом мухи можна помітити булавоподібне дзизкальце. Nathan J Hilton / Pexels

Як спіймати муху?

Упіймати набридливу муху, що залетіла до будинку та дратівливо кружляє по кімнаті, не таке вже й просте завдання. Можна довго на неї чатувати, очікуючи, коли ж вона сяде, нарешті замахнутися газетою, але в останню мить муха може злетіти та уникнути небезпеки. Як їй це вдається? Уміло уникати загрози мухам допомагає зір. Хоч він і не надто чіткий, дає змогу комахам бачити світ наче в сповільненому темпі, тому вони здатні швидко реагувати на стимули. Але вчені із Західного резервного університету Кейса в Огайо виявили ще й інший механізм, який стає мухам у пригоді, коли необхідно ухилятися.

Що вивчали вчені?

Мухи належать до ряду Двокрилих. Це означає, що в них розвинена лише одна пара крил. Натомість інша пара перетворилася на особливі структури, названі дзизкальцями. Вони занадто короткі, щоб могти підняти тіло комахи, проте слугують чутливим органом рівноваги, що допомагає стабілізувати муху в процесі польоту. Група мух Calyptratae, до якої входить і кімнатна муха (Musca domestica), ритмічно рухають дзизкальцями незалежно від крил і під час ходьби. Науковці припустили, що це теж допомагає комахам вчасно злетіти.

Щоб перевірити гіпотезу, вчені зафільмували за допомогою високошвидкісних камер польоти 20 видів мух.

Що вони з’ясували?

Першим дослідники помітили, що мухи Calyptratae злітають близько в п’ять разів швидше, ніж інші піддослідні. Тоді вчені видалили мухам дзизкальця. Внаслідок цього і швидкість, і стабільність злетів комах Calyptratae суттєво понизилася, але не в інших мух.

Науковці припускають, що дзизкальця забезпечують надходження більшої кількості сенсорної інформації про положення мухи, через що вона може швидше мобілізуватися для зльоту та випрямляти ноги. Ймовірно, є нервовий зв’язок між дзизкальцями та ногами комахи, який не проходить через центральну нервову систему та діє подібно рефлексу, зазначають вчені.