Медицина
Біологія

Відкрито нову бактеріальну зброю проти імунних клітин

Австралійські вчені відкрили новий захисний механізм бактерій, завдяки якому вони протистоять дії імунних клітин. Ним виявився ендотоксин, який, ймовірно, пошкоджує мітохондрії макрофагів та запускає апоптоз — процес самознищення клітини. Дослід вчених опублікований у статті журналу Nature Microbiology.

Макрофаги — це клітини імунної системи, які одні з перших виявляють патогенну бактерію, коли та потрапила до організму. Вони активно рухаються в пошуках патогенів і здатні поглинати та перетравлювати їх. Однак бактерії так просто не здаються. Наприклад, вони можуть виділяти різні токсини, які пошкоджують імунні клітини. Австралійські вчені в недавньому дослідженні саме виявили один із таких, що раніше не був відомим.

Як діє зброя?

Нововідкриті токсини є ендотоксинами, це означає, що вони вивільняються лише при пошкодженні бактеріальної клітини, наприклад, якщо її все ж захопив макрофаг. У такий спосіб вона атакує імунного нападника ізсередини. Токсична речовина у вигляді бульбашок відбруньковується від мембрани бактеріальної клітини та вражає в такому вигляді мітохондрії. Врешті це спричиняє порушення їхнього функціонування та провокує запуск клітинного самогубства — апоптозу.

Як це можна використати?

Вчені кажуть, що діючи прицільно на ці токсини можна допомогти імунітету боротися зі збудниками. У своєму досліді вони перевірили це на трьох поширених у лікарнях, отже доволі стійких до антибіотиків, патогенних бактеріях — Neisseria gonorrhoeae, уропатогенній E.coli та смертельній Pseudomonas aeruginosa. Вчені генетично вплинули на бактеріальні чинники, пов’язані з апоптозом макрофагів, та завдяки цьому суттєво зменшили запалення в мишей. А це зі свого боку призвело до швидшого одужання.

У своїх наступних роботах науковці зосередяться на розробленні ліків, які діятимуть на виділення відкритих ендотоксинів бактеріями.