Екологія

Відходи ріпаку та солоду захистили салат від патогенних нематод

Суміш із ріпакового шроту, пивної дробини та свіжого коров'ячого гною допомогла підвищити врожайність тепличного салату, позбавивши його від паразитичних нематод. Це може призвести до розроблення нових ефективних і екологічно безпечних пестицидів. Про це написали іспанські науковці у журналі Frontiers in Sustainable Food Systems.

Maite Gandariasbeitia et al. / Frontiers in Sustainable Food Systems, 2021

Сучасне сільське господарство майже не обходиться без використання пестицидів, які покликані боротися зі шкідниками. Особливо це стосується вирощування культурних рослин, яке може постраждати від великої кількості небажаних для фермерів істот, починаючи від вірусів, бактерій та грибів і закінчуючи комахами та червами. Серед останніх одними з найбільш поширених є круглі черви, або нематоди, з роду галових (Meloidogyne). Вони можуть суттєво погіршувати врожайність оскільки забираються у такий важливий орган як коріння рослини, відкладають там яйця та викликають його набряки, що називаються галами. У такому разі рослина не може ефективно поглинати поживні речовини та воду з ґрунту, слабне, сповільнюється її ріст і вона дає набагато менше ресурсів, ніж могла б. Ці шкідники відповідальні за приблизно 5 відсотків втрат урожаю по всьому світу, і розроблення ефективних та безпечних методів боротьби з ними все ще актуальні. Цим зайнялися і дослідники із Баскського аграрного інституту, які звернули увагу на корисні властивості побічного продукту пивоваріння.

Що мають на увазі вчені?

Вчені вирішили поєднати у своїй роботі перевірку дієвості одразу кількох підходів до боротьби зі шкідниками, які описувалися раніше в наукових дослідженнях. Так, потенційними органічними пестицидами є побічні продукти деяких виробництв. Наприклад, ріпаковий шріт, який одержують після екстрагування олії з його насіння, а також пивна дробина, яку отримують після використання зерен солоду в пивоварінні. Вони мають високий вміст азоту, що сприяє активності корисних ґрунтових мікробів, які допомагають розщеплювати органічні рештки на кшталт гною тварин та вбивати патогенів.

Вчені випробували ці речовини проти шкідливих нематод у комерційній теплиці в Країні Басків на півночі Іспанії. Вони змішали ріпаковий шріт та рештки солоду зі свіжим коров'ячим гноєм, який є звичайним добривом. Цю суміш додали до ґрунту накритого агроволокном посівного салату (Lactuca sativa), що особливо вразливий до галових нематод. Локацію вчені обрали не випадкову: саме в цій теплиці спостерігається суттєве зменшення урожайності рослин, до 45 відсотків в останній сезон, зокрема через наявність нематоди M. incognita.

Наскільки вдалим було таке рішення?

Автори відмічають, що в перший урожай після застосування їхньої суміші з добрива та природних пестицидів кількість галів на коренях салату істотно зменшилася: на оброблених рослинах можна було знайти лише поодинокі пошкодження. При цьому сама урожайність підвищилися на 15 відсотків, в ґрунті з'явилося більше корисних мікроорганізмів, а нематоди M. incognita зникли ще принаймні на рік, після чого з'явилися у 2,38 відсотках зразків салату.

Поки що зарано говорити про впровадження нового способу боротьби з патогенними нематодами. Науковцям ще слід зрозуміти, які механізми відбуваються в ґрунті, які призводять до бажаного ефекту. Але вони припускають, що нематоди постраждали від високої температури, спричиненої накриттям ґрунту пластиковою плівкою, та речовин, що виділилися при розкладанні побічних продуктів вироблення ріпакової олії та пива.