Біологія

Вчені з’ясовували причини нападу австралійського пітона на людину

Австралійські вчені описали, як аметистовий пітон (Simalia amethistina), одна із найбільших змій на Землі, напав на дорослу жінку, поки та спала. У своїй роботі, опублікованій у журналі Austral Ecology, вчені висувають гіпотези, що могли б пояснити дивний напад пітона на здобич, що в тринадцять разів більша за нього.

Що незвичайного в історії?

Вчені з Університету Маккуорі в Сіднеї займалися вивченням місцевих змій та відстежували їхнє пересування за допомогою пристроїв радіотелеметрії протягом п’яти тижнів. Одна з таких змій, аметистовий пітон (Simalia amethistina), пробралася до будинку 64-річної жінки серед ночі, коли та залишила вхідні двері відчиненими для провітрювання. Майже о третій годині ранку жінка прокинулася від того, що пітон схопив її за праву ногу та почав обвивати її своїм тілом. Вона доклала немало зусиль, щоб звільнитися від тісних кілець, підкорити змію та зачинити її на кухні. А через кілька місяців змія повернулася, щоб напасти на 25-кілограмову собаку жінки. Здавалося б, звичайна історія з Австралії, але дослідників зацікавило, що ж побудило пітона вагою менш як п'ять кілограмів напасти на дорослу жінку, яка в тринадцять разів більша за нього. Жодна змія не може з’їсти настільки велику здобич. У своїй науковій роботі вчені пропонують можливе пояснення незвичного спостереження.

Чому ж змія напала на людину?

Науковці, що відстежували цю змію, під час з’ясовування причин нападу натрапили на ще три свідчення таких подій, які висвітлили в новинах. Тоді виявилося, що аметистові пітони нерідко намагаються схопити жертву, що в дев’ять разів більша за них самих.

Вчені вбачають причини нападу змій на таких великих жертв, як люди, через умови свого природного середовища. Вони можуть багато місяців витримувати без їжі, але це не означає, що харчування їм не потрібне. У випадку з жінкою, вчені припускають, що пітон міг побачити оголену ногу та недооцінити розміри своєї здобичі. Або ж він міг помилково сприйняти жінку за декілька особин цільового виду. Приміром, жінка на ліжку могла здатися рептилії гніздом із молодими ссавцями або матір’ю з виводком, на яких вони часто й успішно полюють. А навіть після того, як змія зрозуміла, що насправді здобич завелика, вона могла й надалі тримати хватку. Так вона має шанс вбити жертву та спробувати її проковтнути, розмірковують вчені. Наостанок, дослідники допускають думку, що користь змії від полювання на велику здобич може перевищувати ризики, тому вона схильна напружено намагатися проковтнути здобич, навіть якщо це фізично стає неможливим.

Вчені підсумовують, що допомогти з’ясувати справжню причину нападу змій на значно більшу за них здобич можуть експериментальні дослідження, в яких можна було би спостерігати за годуванням змій моделями або жертвами великих розмірів.