Технології
Хімія
Технології
Хімія

Вчені зробили губчастий матеріал із мушель молюсків

Канадські вчені відкрили губчасту м’яку форму карбонату кальцію, добуту з відходів аквакультури - мушель мідій. Матеріал володіє хорошими поглинальними властивостями, тому потенційно може бути використаний для очищення водойм від забруднювальних речовин або для виготовлення ліків. Про відкриття науковці написали у журналі Matter.

Звідки взявся матеріал?

Карбонат кальцію є мінералом, який доволі поширений в природі у вапняках, крейді, мармурі та мушлях мідій і інших молюсків. Процес вирощування двостулкових молюсків для сільського господарства завжди супроводжується великою кількістю відходів у вигляді мушель, але завдяки цьому мінералу в ньому вони знайшли застосування в багатьох галузях промисловості. Попри це, дослідники з Меморіального університету Ньюфаундленда прагнули дослідити можливість використання мушель для виготовлення неагресивного протиожеледного регента для покриття доріг. Для цього вони обробили подрібнені мушлі оцтовою кислотою та залишили на ніч. Однак, отримали вони не те, чого очікували.

Що здивувало науковців?

Наступного дня вони помітили у лабораторних посудинах дивну губчасту субстанцію, яку спочатку прийняли за фільтрувальний папір, що дивним чином туди міг потрапити. Але вчені зібрали трохи матеріалу та провели з ним рентгеноструктурний аналіз. Так вони зрозуміли, що насправді мають справу із м’якою формою кальциту. Це один із природних різновидів карбонату кальцію.

Науковці прийшли до висновку, що матеріал утворений з надмірної кількості карбонату кальцію, яка не повністю зреагувала з оцтовою кислотою.

Як можна використати матеріал?

У дослідах з’ясувалося, що субстанція дуже добре абсорбує олії та фарби. Через це вчені припустили, що похідні мушель можна використовувати, наприклад, для очищення моря від забруднювальних речовин, приміром, нафти. Проте для цього потрібно відшукати практичний спосіб виготовлення необхідної великої кількості поглинального кальциту.

Дослідники також сподіваються, що застосування матеріалу можна знайти в біомедичній галузі, де масштаби виготовлення будуть значно меншими. Можливо, завдяки поглинальній здатності кальциту можна доставляти ліки до організму чи контролювати кислотність.