Вчені знайшли зв’язок між зупинками дихання уві сні та хворобою Альцгеймера

Вчені з Австралії та Ісландії дослідили зразки мозкової тканини людей, які страждали від апное уві сні. Вони з’ясували, що кількість токсичних білків у їхньому мозку, які притаманні хворобі Альцгеймера, корелює з важкістю апное. Вчені припускають, що накопиченню патологічних білків може сприяти порушення сну внаслідок переривчастого дихання, що може підвищувати ризики виникнення хвороби Альцгеймера. Дослідження вийшло в журналі Sleep.

Що таке апное уві сні?

Апное уві сні - це тимчасове припинення дихальних рухів під час сну. Лікарям та вченим вже деякий час відомо, що якщо людина середнього віку має апное уві сні, то вона має вищий ризик захворіти на хворобу Альцгеймера. І навпаки, якщо вона вже має хворобу Альцгеймера, то ймовірність виникнення у неї апное вища, ніж у здорових однолітків. Проте дослідження природи цього зв’язку залишається сповненим викликів. Значна кількість зображень томографії вказує на підвищений рівень пов'язаних із хворобою Альцгеймера токсичних білків у мозку людей, що мають нічне апное. У своїй останній роботі вчені з Австралії та Ісландії дослідили, наскільки патології мозку літніх людей з апное уві сні схожі до таких під час хвороби Альцгеймера.

Як провели дослідження?

Під час дослідження вчені посмертно проаналізували мозкові тканини 30 осіб із середнім віком 67 років. Всі вони мали клінічно підтверджене обструктивне апное уві сні, яке спричиняється звуженням верхніх дихальних шляхів, але на час смерті ніхто з цих людей не мав ознак деменції або зниження когнітивних здібностей.

Найбільшу вагу було сфокусовано на гіпокампі та стовбурі головного мозку. Саме ці ділянки одними з перших зазнають змін під час хвороби Альцгеймера. Тут вчені шукали ознаки наявності двох первинних патологічних індикаторів хвороби - амілоїдні бляшки та нейрофібрилярні клубки тау-білка.

Чи знайшли у зразках токсичні білки?

Під час аналізу результатів досліду вчені виявили певну закономірність. Якщо людина страждала на легкий ступінь апное, то бляшки й клубки спостерігаються лише в зоні кори поблизу гіпокампу, де їх вперше виявляють при хворобі Альцгеймера. Цікаво, що об’єм амілоїду в гіпокампі послугував індикатором важкості нічного апное при житті пацієнта. У стовбурі головного мозку теж виявили патологічні білки, але вони не корелювали зі ступенем апное.

Як це можна пояснити?

Автори наукової роботи наголошують на необхідності проведення детальніших досліджень, щоб могти дати однозначну відповідь на це запитання. Однак вони мають свої догадки. Нещодавно науковці відкрили, що однією з функцій глибокого сну є очищення мозку від токсичних білків. А люди, які страждають від апное, можуть не досягати повною мірою цієї фази сну через переривання внаслідок перерв у диханні.