Вчені вперше описали карликовість у жираф

Вчені з Намібії та США вперше описали випадки карликовості, викликаною, ймовірно, скелетною дисплазією, у двох самців жираф з Уганди та Намібії. Обидві тварини принаймні ювенільного віку, але майже вдвічі нижчі за середню жирафу. Дослідження опубліковане у журналі BMC Research Notes.

Жираф Найджел з карликовістю та дорослий самець жирафи звичайного зросту. Emma Wells / GCF

Про яких тварин йде мова?

2015 року група науковців проводила дослідження жирафів у національному парку Мерчісон-Фолс в Уганді. Метою роботи було дослідити місцеву популяцію довгошиїх тварин: їхню чисельність та поширення. У цьому їм допомагали фотографування та відеознімання.

В один із цих днів дослідники помітили жирафу, що не була схожа на інших. Це був молодий самець Giraffa camelopardalis camelopardalis, чий зріст був суттєво меншим, ніж це типово для жирафів його віку. Тварина мала пропорційну довгу шию, однак закороткі ноги. Незвичайну жирафу назвали Гімлі, на честь персонажа з Володаря кілець.

Через декілька років група дослідників знову стикнулася з низькою дорослою жирафою. Але на цей раз це вже був інший самець, виду Giraffa giraffa angolensis, що жив на приватній фермі в Намібії та мав ім'я Найджел. Його пропорції були подібними до таких у Гімлі, тож вчені його теж сфотографували і зробили заміри. Після цього вони порівняли параметри низьких жираф зі звичайними.

Зліва направо: молодий самець жирафи звичайного розміру, Гімлі та Найджел. Michael Brown, Emma Wells / BMC Research Notes, 2020

Що з жирафами?

Вчені припускають, що незвичні жирафи страждають від вродженої недуги, яку називають скелетною дисплазією. Вона характеризується порушеннями нормального розвитку кісток та хрящів, що може проявлятися карликовістю. Довжина п’ясткової кістки у Гімлі виявилася на 58 відсотків меншою за нормальну, а Найджел має відносно закоротку шию. Обидві тварини загалом мають істотно короткі кістки ніг.

Карликовість є широко задокументованим явищем у тварин, однак не для дикої природи. Це перший описаний в науковій літературі випадок скелетної дисплазії у жираф, до того ж із різних популяцій та видів. Наразі вчені не можуть сказати, чому тварини народилися такими. Можливо навіть, що вони мають різні захворювання, які лише проявилися подібно. Дослідники припускають, що захворювання могло виникнути через низьке генетичне різноманіття, оскільки карликовість спостерігали у тварин, народжених в неволі після близькоспорідненого схрещування. Подальший генетичний аналіз може допомогти краще зрозуміти хворобу Гімлі та Найджела.