Медицина

Вчені виявили раніше невідому структуру в крові хворих на сепсис

Вчені з Каліфорнії виявили в крові хворих на сепсис раніше невідомі науці структури. Науковці назвали їх ENDS, і по суті вони є відірваними від нейтрофілів частинками. Поки що їхня роль в організмі невідома, однак дослідники з’ясували, що ENDS можуть бути пов’язаними з виникненням запальних захворювань. Дослідження опублікували у журналі Journal of Experimental Medicine.

Що призвело до відкриття?

Одним із важливих компонентів імунної системи є клітини нейтрофіли. Вони переміщують по кровоносному руслу та можуть проникати в тканини, щоб боротися з інфекційними агентами. Нейтрофіли можуть пересуватися по внутрішній стінці кровоносних судин, наче перекочуючись. При цьому вони прикріплюються до судин за допомогою трубчастих структур. У процесі руху останні стають видовженими. Саме їх вивчали дослідники з Інституту імунології Ла-Хоя в дослідах на мишах. Однак вони помітили дещо зовсім неочікуване, що, як з’ясувалося, є досі не описаною структурою в науці.

Що здивувало вчених?

Науковці помітили, що ці трубчасті структури згодом можуть ще більше видовжуватися, приблизно до 150 нанометрів, поки врешті не відірвуться від нейтрофілів. На деякий час вони можуть прикріплюватися до стінок судин, а потім згортаються в клубок та відмирають. Вивчення медичної літератури не дало результатів — вчені зрозуміли, що мають справу з невідомою науці структурою. Дослідники назвали її похідною від нейтрофіла видовженою структурою (elongated neutrophil-derived structures, ENDS).

Зображення формування ENDS. Alex Marki / M.D., Ley Laboratory / La Jolla Institute for Immunology

Подальше вивчення показало, що ENDS можуть продукувати сигнальні молекули, які сприяють виникненню запалення. І якщо у здорових осіб їх майже не виявляють, то у хворих на сепсис цих структур приблизно в сто разів більше.

Який зв’язок із сепсисом?

Поки що вчені не впевнені, чому ENDS зустрічаються у таких кількостях під час сепсису. Можливим поясненням може бути те, що кількість нейтрофілів суттєво зростає у випадку бактеріальних інфекцій, що є і причиною сепсису. А оскільки їх більше, то, відповідно, ENDS також будуть частіше відділятися та виявлятися у крові хворих. Вчені припускають, що їх також можна знайти у пацієнтів з іншими запальними хворобами. Не виключено, що ENDS є просто побічним ефектом дуже м’якої структури нейтрофілів, яка забезпечує їм проникнення в різні тканини.

Надалі дослідники вивчатимуть природу цих структур. Вони припускають, що ENDS може слугувати в майбутньому навіть біомаркером для раннього виявлення сепсису. Утім, наразі без спеціалізованих приладів, відсутніх у звичайних лікарнях, зробити це неможливо.