Астрономія

Вчені відшукали нові скупчення галактик. Їх упустили під час попередніх оглядів

Дослідники створили каталог Clusters Hiding in Plain Sight та відшукали у ньому два нових скупчення галактик, які спершу помилково були визначені обсерваторією ROSAT як яскраві ізольовані джерела через їхні екстремальні центральні галактики. Після цього астрономи проаналізували їх за допомогою телескопа «Чандра», про що вони пишуть у журналі The Astrophysical Journal.

Скупчення галактик CHIPS1911 + 4455. NASA, ESA, Hubble Heritage Team

Як шукають скупчення галактик?

Скупчення галактик є найбільшими і наймасивнішими гравітаційно пов'язаними структурами у Всесвіті. Їхні маси становлять до квадрильйона сонячних мас, а розміриі сягають декількох мегапарсек. Астрономи намагаються збільшити кількість відомих скупчень галактик за допомогою різних технік, у тому числі під час рентгенівських оглядів неба. Але більшість таких оглядів ідентифікують зафіксовані об’єкти або як точкове, або як розширене джерело. У результаті скупчення галактик, що містять яскраве центральне джерело, тобто галактику з активним ядром, можуть бути помилково позначені як точкові джерела. Так було, наприклад, зі скупченням галактик Фенікса, яке виявили в кількох рентгенологічних дослідженнях, але помилково визначили як окреме джерело через його надзвичайно яскраве активне ядро галактики у центрі.

Що аналізували астрономи?

Дослідники вирішили пошукати скупчення галактик із яскравими центральними джерелами у даних космічної обсерваторії. Для цього вони створили каталог оглядів неба під назвою CHiPS (Clusters Hiding in Plain Sight) на основі архівних даних попередніх оглядів SDSS і Pan-STARRS та нещодавніх спостережень за допомогою Магелланова телескопа. Вони розробили новий алгоритм пошуку скупчень галактик в оптичному діапазоні, який дозволяє шукати кандидатів у скупчення після оптичного зображення усіх рентгенівських, радіо- та середніх інфрачервоних точкових джерел. У такий спосіб астрономи визначили одинадцять кандидатів у скупчення галактик. Серед них знаходилося шість вже відомих структур, а ще два ідентифікували помилково. Решта три джерела були раніше невідомими скупченнями із яскравими центральними галактиками. Дослідники провели їхній подальший аналіз за допомогою телескопа «Чандра» та у результаті підтвердили знахідку двох нових скупчень галактик.

Що відомо про ці об’єкти?

Астрономи змогли оцінити загальну масу та світність нових скупчень та виявили, що скупчення галактик CHIPS1911 + 4455 є подібним до скупчення Фенікса. Його маса становить 0,6 квадрильйонів сонячних мас. Це означає, що CHIPS1911 + 4455 є досить масивним, щоб його могли знайти попередні рентгенівські огляди неба, але його центральна яскрава галактика завадила ідентифікації.

Таким чином, дослідники припускають, що при проведенні рентгенівських обстежень приблизно один відсоток галактичних скупчень може бути пропущений, оскільки вони виглядають нетипово.