Вчені відкрили відповідальні за реакції тривожності нейрони

У мигдалеподібному тілі головного мозку мишей американські вчені виявили групу клітин, які відповідають за фізіологічні реакції збудження при тривожності чи задоволенні. Дослідники сподіваються, що націлювання на ці конкретні нейрони може допомогти у розробленні ліків проти тривожних розладів або депресії. Про це вони написали у статті журналу Cell Reports.

Нейрони, що експресують ген Pnoc (зелені). Hiroshi Nomura

Корисна чи шкідлива тривога?

Тривога є корисним пристосуванням, яке допомагає мобілізувати наш організм у випадку небезпеки. Вона відповідальна за запуск реакції бий або біжи, що забезпечує оптимальну готовність втекти від джерела небезпеки або ж дати йому активну відсіч. У цей час відбуваються підготовчі фізіологічні процеси в тілі, наприклад, прискорюється серцебиття та дихання, підвищується тиск та розширюються зіниці. Попри очевидну користь такого пристосування, у сучасному світі, де люди рідко стикаються з загрозою, тривога здебільшого лише заважає нам, виникаючи як відповідь на зовсім нешкідливі стимули. Так проявляються тривожні розлади, які можуть тривати місяцями та навіть роками. Через це вчені у різних лабораторіях по всьому світу намагаються відшукати засіб пригальмувати надмірну реакцію на нераціональні джерела страху. Науковці з Університету Північної Кароліни, схоже, знайшли ділянку мозку, на яку можна націлити лікування.

Що вони знайшли?

Всередині мигдалеподібного тіла нашого мозку розташоване ядро ложа термінальної смужки (BNST). Цю ділянку в попередніх дослідженнях пов’язували з фізіологічними реакціями на страх. Однак зараз науковці виявили всередині самого BNST групу нейронів, які експресують ген Pnoc. Раніше вчені з’ясували, що він залучений у реакціях больової чутливості та мотивації.

Американські дослідники візуалізували активність цих нейронів у мишей під час того, як їх піддавали впливу приємних або, навпаки, неприємних для них запахів. Це стимули, які викликають страх, тривожність або активізують систему винагород. З’ясувалося, що в обох випадках у тварин частішало серцебиття, а зіниці розширювалися. Тоді дослідники застосували технологію оптогенетики, яка дає змогу активувати чи пригальмовувати за допомогою світла окремі нейрони. Стимулювання нервових клітин BNST призводило до таких самих реакцій збудження, а їхнє приглушення під час стресової події — проходження лабіринту — призводило, навпаки, до звуження зіниць та сповільнення серцебиття. Тобто активація цієї групи нейронів призводить до погіршення тривожності.

Чим це може допомогти?

Дослідники припускають, що націлювання на ці нейрони може допомогти знизити надмірно сильні реакції на негативні подразники у людей з тривожними розладами. Водночас препарати, здатні на це, могли б допомогти також підвищити реакцію людей з депресією на позитивні стимули, оскільки вони часто втрачають здатність радіти хорошим речам.

Надалі автори роботи спробують виявити конкретні нейрони в BNST, які експресують Pnoc та реагують на позитивні чи негативні подразники, щоб групувати їх.