Вчені вдосконалили молекулу для лікування травм спинного мозку

Вчені з Канади та США вдосконалили молекулу, яка має потенціал до використання в терапії травм спинного мозку та інсульту. Недоліком природної версії молекули була її нестабільність всередині організму, але комп’ютерний алгоритм, який застосували науковці, вказав на можливий шлях розв’язання проблеми. Статтю вчені опублікували в журналі Science Advances.

Коли нервові клітини пошкоджуються серйозною травмою, наприклад, унаслідок ураження спинного мозку або інсульту, то організм намагається обмежити ураження. На його місці утворюється гліальний рубець, який з одного боку захищає тканини від подальшого ушкодження, а з другого — перешкоджає відновленню нервів. Але американські дослідники заявили у своїй статті, що знайшли молекулу, яка може допомогти.

Що за молекула?

Молекула, що називається хондроітиназою АВС, виробляється в природі бактеріями, але може стати рятівною для лікування пошкоджених нервів у тварин і людей. Попередні дослідження на тваринах показали, що вона може вибірково розчиняти компоненти гліального рубця навколо нерва й цим дає йому змогу відновитися, разом із частковим відновленням втрачених функцій. Але дотепер молекула була надто нестабільною всередині організму, що обмежувало її використання.

Що змінилося?

Вчені в новому дослідженні використали комп’ютерний алгоритм, який дав змогу «перепроєктувати» хондроітиназу АВС так, щоби вона була більш стабільною та активною, ніж попередня версія. Досліди показали, що вдосконалена речовина зберігається активною протягом семи днів, водночас дикий її тип втрачає активність уже за 24 години. Завдяки цьому нова хондроітиназа може більш ефективно руйнувати гліальний рубець, вважають науковці.

У наступних дослідах вчені перевірять ефективність вдосконаленої молекули для терапії травм спинного мозку та інсультів так, як це робили із її попередньою версіє