Вчені усунули вікове зниження когнітивних здібностей у мишей

Американські дослідники показали в дослідах на мишах, що вікове зниження когнітивних здібностей можна спинити та навіть усунути. Пристарілі миші, яким заблокували механізм виникнення запалення в імунних клітинах, після втручання продемонстрували такі ж результати когнітивних тестів, як і молоді тварини. Про це йдеться у статті журналу Nature.

Neonbrand / Unsplash

Чому виникають вікові захворювання?

У процесі старіння людини, її організм поступово накопичує порушення в нормальному функціонуванні. Це ж стається і з імунною системою. З віком вона починає працювати некоректно: менш успішно виявляє збудників захворювань та бореться з ними, але агресивніше ставиться до власних клітин, спричиняючи вогнища хронічного запалення. Хронічне запалення часто розглядається науковцями як чинник таких вікових хвороб як Альцгеймера, раку, серцево-судинних захворювань чи зниження когнітивних здібностей. Із цього випливає припущення, що зменшення або усунення запалення може сповільнити або навіть відтермінувати симптоми старіння. Вчені Стенфордського університету у новій роботі зосередилися на вивченні можливості зберегти гостроту розуму літніх людей.

У чому полягає їхня ідея?

У центрі уваги науковців опинився гормон простагландин Е2 (PGE2). Він виконує багато важливих функцій в організмі, але серед них є і сприяння виникненню запалення. Крім цього, відомо, що з віком його рівні в організмі підвищуються. Щоб дізнатися, як PGE2 запускає запалення в імунних клітинах макрофагах, вчені культивували в лабораторіях клітини людей віком понад 65 років та порівняли їх із клітинами від людей, молодших за 35 років. Також вчені порівнювали макрофаги мишей — старих і молодих.

Науковці виявили, що PGE2 безпосередньо запускає запальні механізми у макрофагах. Разом із тим з’ясувалося, що імунні клітини літніх людей продукують більше PGE2 та мають більше рецепторів ЕР2 на своїй поверхні, до яких запальний гормон і приєднується. Тож далі вчені вирішили перевірити, що буде, якщо штучно стримати механізм зв'язування PGE2-EP2.

Що вони з’ясували?

Досліди in vitro показали, що старі макрофаги у разі блокування згаданого механізму омолоджуються та втрачають властивості запалення. Тож науковці вирішили випробувати метод на старих мишах з віковим зниженням когнітивних здібностей. Тварини, що отримували препарат для блокування зв’язування PGE2-EP2 не тільки не зазнали погіршення, а їхні розумові можливості повернулися до рівня молодих мишей. Ефект був помітний і тоді, коли дослідники використовували препарат, що не може безпосередньо проникнути в мозкову тканину з крові.

Результати справді разючі, але автори наголошують, що це ранній етап досліджень, проведений на невеликій кількості тварин. Наразі невідомо, чи препарат для блокування PGE2-EP2 взагалі безпечний для людей. Водночас ця робота дає надію на розроблення терапії, яка колись зможе відновити втрачені з віком когнітивні здібності та побороти вікові хвороби.