Біологія

Вчені передбачили вибір людей за змінами зіниць та активності мозку

Швейцарські дослідники показали, що розширення зіниць та активність префронтальної кори головного мозку, властиві при виконанні фізичної дії, можуть відбуватися ще задовго до того, як людина її виконає. Вчені припускають, що цей процес може впливати на рішення щодо здійснення енергозатратної поведінки, передбачаючи необхідну для неї кількість енергії. Дослідження оприлюднене на сервері препринтів bioRxiv і ще не було рецензованим.

Зважене рішення щодо активності

Вибір між тим, чи піти на тренування, як це й було заплановано, чи краще його пропустити разок та залишитися вдома, буває доволі складним. І схожих компромісів між зусиллями та винагородою за них приходиться досягати чи не щодня не тільки нам. Здатність обирати між затратнішою, але більш нагородженою та менш затратною, але й менш нагородженою поведінкою є важливою для виживання всіх тварин. Коли ми виконуємо дії, що вимагають докладання фізичних зусиль, наші зіниці можуть розширюватися, а активність у префронтальній корі головного мозку, що бере участь в пізнанні та прийнятті рішень, зростати пропорційно до навантажень. Вчені з Цюрихського університету припустили, що ці процеси можуть відігравати роль і при здійсненні вибору щодо майбутніх зусиль. Тож вони провели перевірку своєї гіпотези.

Як проводили дослідження?

До досліджень науковці залучили 49 добровольців, яких спочатку тренували робити стискання руками за допомогою невеликого пристрою, що забезпечував різний ступінь фізичної складності. Після цього учасників поміщали до апарату функціональної магнітно-резонансної томографії, щоб відстежити мозкову активність. У цей самий час додатковий пристрій моніторив стан зіниць обстежуваних.

Перебуваючи в сканувальному апараті, добровольців просили обрати між завданнями на стискання рук, що вимагають різний рівень докладання зусиль. При цьому за важчі вправи їм обіцяли більшу грошову винагороду. Через 30-60 хвилин вони виконували на подвір’ї обрані рукостискання.

Які результати отримали?

Науковці кажуть, що зареєстрували зміни в розмірі зіниць та активності префронтальної кори ще коли учасники перебували пристрої МРТ. Тобто вони передбачали майбутні зусилля, необхідні для виконання вправ. І якщо хтось із них обирав найважче завдання, то це було помітно по особливому розширенню зіниць та схемам активації в мозку.

Дослідники припускають, що ці сигнали впливають на рішення людей, оскільки допомагають передбачити кількість енергії, необхідної для певної задачі, та доцільність її виконання. Наступні дослідження допоможуть краще з’ясувати роль розширення зіниць та активності префронтальної кори у прийнятті рішень щодо майбутніх дій. І, можливо, з'ясувати особливості їхньої роботи у людей зі слабкою мотивацією.

Фото в анонсі: Rolando Caponi / Getty Image