Медицина

Вчені описали пов’язані з ранньою деменцією мутації

Ірландські вчені розкрили механізм виникнення рідкісного нейродегенеративного захворювання, яке проявляється ранньою деменцією — лейкоенцефалопатії дорослих з аксональними сфероїдами та пігментованою глією. Мутація всього одного гена призводить до порушення гематоенцефалічного бар’єра, зазначається у статті журналу EMBO Molecular Medicine.

Білки GFAP (зелені) та Claudin-5 (червоні) у мозковій тканині пацієнта з ALSP. Trinity College Dublin

Що це за хвороба?

Мабуть, найвідомішою деменцією є хвороба Альцгеймера, але вона лише одна з багатьох та поширених. Натомість існують набагато рідкісніші форми деменції. Такою є і лейкоенцефалопатія дорослих з аксональними сфероїдами та пігментованою глією (adult‐onset leucoencephalopathy with axonal spheroids and pigmented glia, ALSP). Це надзвичайно рідкісний стан, який проявляється психічними та поведінковими змінами. Однак, якщо симптоми хвороби Альцгеймера стають помітними у літньому віці, то в пацієнтів із ALSP порушення когнітивних функцій настає вже після сорока років. Причиною хвороби є мутація в гені CSF1R, яка, як вважалося, призводить до дисфункції імунних клітин мікроглії мозку. Проте нове дослідження науковців з Триніті Коледжу в Дубліні пропонує інше пояснення.

Що відкрили вчені?

Окрім вивчення ALSP на доклінічних моделях, вчені отримали нагоду провести посмертне дослідження мозку кількох пацієнтів із рідкісною деменцією. Так вони помітили, що різні мутації в CSF1R призводять до патологічної активності інших імунних клітин — макрофагів. Їхня аномальна поведінка полягає в пошкодженні гематоенцефалічного бар'єра, який відмежовує спинномозкову рідину та середовище центральної нервової системи від крові. Воно проявляється у погіршенні цілісності капілярів мозку. Науковці дійшли висновку, що саме початкова дисфункція макрофагів відіграє ключову роль у нейродегенеративних змінах.

Що дають ці результати?

Ірландські вчені відкрили раніше не описаний фактор розвитку рідкісної деменції, що допоможе у розробленні її терапії. Водночас результати дають змогу краще зрозуміти інші типи деменції, зокрема хворобу Альцгеймера. Науковці припускають, що в основі останньої також може лежати спричинене лейкоцитами враження гематоенцефалічного бар’єра. Тим більше, що ця ідея не нова, вже декілька попередніх досліджень допускали таку можливість.