Медицина

Вчені описали потенційний метод виліковування від ВІЛ-інфекції

Американські дослідники описали потенційний метод очищення організму від вірусу імунодефіциту у хворих із ВІЛ-інфекцією. Суть методу полягає у знешкодженні неактивних вірусів в клітинах інфікованих за допомогою активації природної прозапальної структури CARD8, пишуть автори у статті журналу Science.

user11628272 / Freepik

Як лікують ВІЛ-інфекцію?

Сучасна медицина більше не вважає ВІЛ-інфекцію смертельним вироком. За своєчасного діагностування хвороби та початку щоденної антиретровірусної терапії хворі, з певними обмеженнями у звичайному житті, можуть дожити до поважного літнього віку. Поширення набувають і ліки тривалої дії, які потрібно приймати всього раз на місяць. Ось тільки терапія ВІЛ-інфекції не здатна повністю вилікувати. В організмі інфікованих усе ще залишаються неактивні віруси імунодефіциту, які можуть активуватися та завдати шкоди при порушенні режиму лікування. У новій роботі науковці з Вашингтонського університету в Сент-Луїсі знайшли можливий шлях до позбуття ВІЛу назавжди.

Що пропонують дослідники?

В організмі людей є багатобілкові комплекси, що мають назву інфламасом. Ці структури відповідають за розпізнавання специфічних молекул на поверхні патогенів та ініціацію запального процесу у відповідь на наявність збудників у клітині. Американські вчені з’ясували, що інфламасома CARD8 має здатність розпізнавати активність вірусу імунодефіциту людини завдяки його протеазі та помічати інфіковану клітину для знищення. Але проблема в тому, що протеаза ВІЛу активується лише тоді, коли вірус покидає клітину, а CARD8 тоді вже не може її помітити.

Тоді науковці припустили, що штучна активація ВІЛ-протеази, поки вірус ще в клітині, може допомогти системі CARD8 виявити та знешкодити збудника, знищивши завчасно інфіковану клітину.

Що показали досліди?

Вчені знайшли препарат, який має змогу активувати протеазу. Це ефавіренз — засіб, що тривалий час використовується для лікування ВІЛ-інфекції за здатність перешкоджати проникненню вірусу в нові клітини. Досліди на культурі людських клітин показали, що засіб успішно знищує заражені клітини.

Однак препарат активує протеазу лише тоді, коли ВІЛ сам активний у клітині, а в інфікованих на антиретровірусній терапії, навпаки, вірус у “сплячому” стані. Тож автори припускають, що допомогти очистити організм від збудника, якщо попередньо іншим препаратом пробудити ВІЛ в клітинах, а тоді активувати їхню протеазу, що запустить роботу CARD8. Або ж можна віднайти досконаліший препарат, що робитиме свою роботу ще краще.