Біологія

Вчені описали нових мікросимбіонтів морських тварин

Науковці дослідили мікроскопічні водорості Philozoon, відкривши шість їх нових видів, які живуть у симбіозі з морськими тваринами: актиніями, кораловими поліпами та медузами. Дослідження вказує, що ці мікроби здатні витримувати широкий діапазон температур, що може сприяти кращій їх витривалості, а також їхніх господарів до наслідків зміни клімату. Результати оприлюднені в журналі European Journal of Phycology.

«Жовті клітини» симбіотичних водоростей Philozoon collosum, добуті з коралів Capnella gaboensis. Matthew R. Nitschke

Що це за мікроби?

Ще в 1881 році з'явився перший опис незвичних жовтуватих клітин, які живуть у тканинах багатьох морських тварин, зокрема анемон та коралових поліпів. Вони виділялися з-поміж інших клітин тварин, тому вчені припускали, що вони можуть належати іншому організмові. Але було незрозуміло, яку роль ці жовті клітини відіграють у функціонуванні морських тварин. Вони могли бути паразитами або, навпаки, корисними мутуалістичними мікроорганізмами. Через рік після цього шотландський біолог Патрік Геддес одним із перших визнав ці клітини окремими мікробами, які живуть в симбіозі з тваринами, постачаючи їх поживними речовинами. Він виділив їх у рід фотосинтетичних водоростей Philozoon, назва якого позначає корисну його роль для тваринних господарів (від грецького «філео» — любити та «зоон» — тварина). Потім більш ніж на століття про цих мікроскопічних істот майже забули, поки вчені Пенсильванського університету не вирішили дізнатися про них більше.

Що робили вчені?

Дослідники провели детальне вивчення симбіотичних динофлагелят роду Philozoon. Для цього вони звернули увагу на зразки тканин від різних морських тварин з усього світу, включно з медузами, морськими анемонами та коралами. Вчені дослідили морфологічні особливості мікроорганізмів, як-от розмір клітин, а також екологічні, тобто до господарів якого виду обирають собі водорості. Окрім цього дослідили їх географічне поширення. Важливою частиною роботи став також генетичний аналіз мікробів, який полягав у вивченні рибосомної ДНК в їх ядрі та порівнянні генів у хлоропластах і мітохондріях.

Що вони дізналися?

Дослідники розширили знання про два відомі види Philozoon, P. medusarum та P. actiniarum, а також описали шість нових видів. Вчені звернули увагу, що кожен мікроорганізм схильний селитися в специфічному виді анемон, коралів або медуз.

Цікавим виявилося відкриття щодо меж витривалості температур досліджених динофлагелят. Вони близькоспоріднені з динофлагелятами роду Symbiodinium, які водяться у теплих тропічних водах. Але на відміну від них Philozoon можуть жити як у тропічних водах з температурою бльш ніж 30 градусів за Цельсієм, так і в північних водах з температурою близько чотирьох градусів за Цельсієм.

Вчені припускають, що це пристосування до широких меж температур може допомогти мікроскопічним водоростям, а також їхнім тваринам-господарям витримувати принаймні деякий час наслідки зміни клімату, як-от окислення океану.