Вчені описали багатоніжку з восьмирічним життєвим циклом

Японські вчені з’ясували, чому багатоніжки своєю масовістю блокували рух поїздів кожні вісім років. 50-річне дослідження показало, що ці членистоногі мають восьмирічний життєвий цикл, сім років з якого проводять під землею. Результати опубліковані в журналі Royal Society Open Science.

Масова поява багатоніжок Parafontaria laminata armigera. K. Niijima

Кому заважають багатоніжки?

1920 року біля Токіо, невдовзі після відкриття нової залізниці, поїзди змушені були тимчасово припинити рух. Вагомою перешкодою на дорозі стали величезні рої багатоніжок, які візуально поглинули рейки. Після цього кожні вісім років восени ситуація з багатоніжками та поїздами повторювалася, хоча причини такого регулярного зростання масовості цих членистоногих залишалися невідомими. Японські науковці почали вивчати дивних багатоніжок ще в 1972 році, але тільки зараз, майже через 50 років, дослідники нарешті зрозуміли, що стоїть за періодичністю появи цих тварин.

Що це за тварини були?

Членистоногі, що зуміли створити перешкоду для руху поїздів, належать до класу двопарноногих багатоніжок (Diplopoda). Багатоніжки Parafontaria laminata armigera мають біло-жовте тіло, що в довжину сягає всього трьох сантиметрів.

Щоб дослідити тварин, науковці протягом багатьох років до п’яти разів на рік обстежували дві локації. Дослідження полягало у збиранні членистоногих із землі на різній глибі — від 5 до 20 сантиметрів.

Що про них дізналися?

Дослідники з’ясували, що цей вид багатоніжок має сім личинкових стадій розвитку від яйця до зрілої особини. При цьому кожна з них проходить в землі та займає близько року. Щозими багатоніжки замерзають в ґрунті, а навесні линяють та переходять на нову стадію. Дорослими тварини стають після восьмого линяння, тобто через вісім років після відкладання яєць.

Дорослі особини з’являються на поверхні землі у вересні-жовтні та починають масово роїтися, долаючи понад 50 метрів (не нехтуючи перелізанням через залізничні рейки). Після спаровування багатоніжки зариваються на зиму знову з землю, щоб впасти у сплячку. Навесні вони ще раз відмерзають, деякі знову спаровуються, а влітку самки відкладають від 400 до 1000 яєць, після чого протягом місяця помирають. Життєвий цикл схожий на такий у цикад, що можуть пробути в землі 13 чи 17 років.

Завдяки цьому довготривалому дослідженню вчені довели, що багатоніжка Parafontaria laminata armigera справді мають восьмирічний життєвий цикл, що припускалося раніше. Це перший описаний випадок довгої періодичності у членистоногих, якщо не враховувати комах. Але це не означає, що всі ці багатоніжки мають синхронізовані життєві цикли. Вчені припускають, що тварини мають сім розплодів в гірському регіоні Центральної Японії, кожен з яких завершує цикл в різний рік.

Стадії розвитку Parafontaria laminata armigera. K. Niijima