Біологія

Вчені дослідили соціальну ізоляцію у тварин

Американські науковці дослідили явище соціальної ізоляції серед тварин різних груп - від кажанів та лобстерів до жаб, горил і бджіл. Виявляється, що деякі тварини справді стають менш соціальними внаслідок інфекційних захворювань, тоді як для інших така поведінка означатиме значно більші втрати, ніж від хвороби. Огляд вчені опублікували в журналі Proceedings of the Royal Society B.

У той час як для людей соціальне дистанціювання в період епідемій є позитивним рішенням, для деяких тварин воно може бути не таким однозначним. Поведінка, яку обирають тварини для запобігання поширенню інфекцій, інколи може виявитися не найкращим вибором. Вчені описали деякі стратегії соціального дистанціювання у тварин.

Нікому не довіряй

У таких тварин, як риби та зяблики, одним із способів протистояти поширенню хвороб є гіпернастороженість. Вона полягає в уникненні контакту з особинами, що проявляють візуальні ознаки хвороби. Підозру можуть викликати, зокрема, млявість чи незвичний вигляд. Шимпанзе теж особливо пильні та уникають, наприклад, членів групи, чия поведінка змінюється після одужання від поліомієліту.

Жертвуй собою

Інші ж тварини, особливо високо соціальні, демонструють дуже самовіддану поведінку. Так, заражені патогенами Varroa destructor чи Nosema медоносні бджоли рідше повертаються до вулика, помираючи на самоті. Таким чином вони вберігають інших членів колонії від передачі їм збудників.

Обирай мудро

Але ізоляція від своїх родичів може мати свої негативні наслідки для популяції. Одне із досліджень вказує на те, що карибські колючі лангусти уникають інших, заражених смертельним вірусом PaV1 лангустів. Це може зберегти їхнє здоров’я, але одночасно робить менш соціальними, що впливає на їхнє розмноження ріст та виживання. А деякі кажани, слідучи тактиці зменшення чисельності групи, взимку опиняються в ризику вимирання, оскільки великими групами простіше зігріватися.

І в горі, і в радості

Врешті, інколи кращим рішенням є нічого не робити. Наприклад, мандрівні дрозди та хатні горобці у розпал вірусу лихоманки Західного Нілу, тримаючись разом рідше кусаються комарами та заражаються інфекцією. І сірі вовки із хронічним лишаєм, викликаним кліщами, так само краще виживають залишаючись в групах.