Patreon

Вакцина від малярії, новий вид флуоресцентних жаб та можливий предок всіх тварин

Цього тижня у нашому дайджесті ми розповідаємо як відчути себе космонавтом, про восьминога дамбо — піонера МРТ-досліджень серед тварин та про космічні подорожі астероїда 2018 LA і океанічні пересування губок.

Кліматичні зміни принесуть Середньому Сходу і Північній Африці спеку більше 56°C

Дослідники об’єднали шість глобальних моделей систем Землі та чотири регіональних кліматичних моделі, щоб з’ясувати, якими будуть наслідки зміни клімату для Середнього Сходу та Північної Африки. За допомогою індексу величини періодів спеки вони дійшли висновку, що вже до середини століття пікові температури більш як 56 градусів за Цельсієм стануть звичними для регіону.

За словами вчених, це лише консервативна оцінка того, як посилення парникового ефекту внаслідок антропогенних чинників змусить людей залежати від додаткового охолодження в умовах складних навіть для пристосованих до високих температур верблюдів.

Температурні прогнози для регіону до кінця століття. George Zittis et al.

Вакцина проти малярії вперше перевищила ефективність в 75 відсотків

Близько 40 відсотків населення мешкає у регіонах з високим ризиком захворювання на малярію, але досі вакцини не задовольняли вимог ВООЗ щодо дієвості — не менш як 75 відсотків. Міжнародна група дослідників провела 450 щеплень дітям до півтора року розробленою вакциною, націленою на найпоширенішого збудника, що викликає найнебезпечнішу форму малярії. За результатами цієї другої фази досліджень препарат показав ефективність у 77 відсотків і не викликав серйозних побічних ефектів. Зараз вчені розпочинають третю фазу клінічних досліджень.

Штучний інтелект розпізнав гарний настрій корів та свиней за фото

Штучний інтелект навчили піклуватися про добробут тварин та виявляти принаймні тринадцять дій корів та свиней і дев'ять їхніх емоційних станів. Для цього йому знадобилося 780 зображень та відеозаписів тварин та оцінки вчених про їхній настрій на основі розташування вух та білків очей. Платформі вдалося відрізнити розслаблену свиню від схвильованої у 85 відсотках випадків.

Як розважати свинок вчені поки не повідомили / GIPHY

Томографія допомогла описати новий вид восьминогів-дамбо

Кілька років тому група дослідників виявила на глибині чотирьох тисяч метрів біля Гавайсько-Імператорського хребта в Тихому океані восьминога, який здався їм новим для науки. На жаль, йому через зміну тиску вижити не вдалося, однак він допоміг вченим знайти спосіб вивчати тварин із мінімальним можливим пошкодженням. Так восьминога назвали імператорським дамбо, а сам він став першою великою твариною, до якої застосували МРТ та мікро-комп’ютерну томографію.

Вчені описали новий вид флуоресцентних гарбузових жаб

У нас в запасі не закінчилися нові знайдені види тварин. Яскраво помаранчева жаба розміром до 18 міліметрів потрапила на очі науковцям у бразильських лісах. Вони підозрювали, що серед 36 вже відкритих видів таких тваринок є ще невідомі, а тому послухали та провели генетичний аналіз 71 жабі й порівняли результати навіть з музейними експонатами. Новий представник на три відсотки відрізняється від своєї групи видів, але так само світиться під ультрафіолетовим світлом і так само здатний вражати дуже небезпечною нейропаралітичною отрутою.

Вчені подивилися на знахідку в ультрафіолеті. Edelcio Muscat

Астрономи встановили походження астероїда 2018 LA

2 червня 2018 року над Ботсваною впав астероїд. Ми знали про його напрям ще до того, як він прилетів на Землю, тож вчені вирішили використати це, щоб з'ясувати, звідки він до нас дібрався. Так вони встановили, що він походить з внутрішнього головного поясу астероїдів, де знаходиться Веста — другий наймасивніший об’єкт у поясі астероїдів між Марсом та Юпітером. Уламок, який потім став астероїдом 2018 LA, подорожував до нас близько 22 мільйонів років після удару по Весті, а до падіння був твердою породою діаметром близько 156 сантиметрів.

Заражені паразитом бджоли сповістили про свій стан феромоном тривоги

Дослідники вирішили з’ясувати, як на комунікацію бджіл впливає їхній природний ворог — хвороба нозематоз. За допомогою мас-спектрометрії вчені дослідили феромони інфікованих та здорових бджіл. Вони дійшли висновку, що у хворих виділяється набагато більше речовини, за допомогою якої вони у тому числі сигналізують про небезпеку для вулика. Поки незрозуміло, для чого саме бджоли сигналізують так про свою хворобу — або щоб їхні родичі за ними доглядали, або для того, щоб їх від них ізолювали. Однак, це спричинює надмірний стрес та порушує баланс соціальних взаємодій у вулику, тож вчені прагнуть дослідити це явище для кращого захисту важливих для нас тварин.

Арктичні губки залишили сліди пересування на морському дні

Якщо шлях астероїдів встановлюють за його астрометричним положення, то подорожі губок можна відслідкувати за слідами у вигляді доріжок із частинок скелету. Взагалі ми їх не вважали надто рухливими, але біологи вирішили спростувати такий образливий стереотип. З усіх зроблених фото на глибині між 1000 та 580 метрами у Північному льодовитому океані, близько 70 відсотків були зі слідами пересування губок. Причому моделювання показало, що у процесі вони можуть часто змінювати напрямок свого руху і навіть забиратися нагору — тож течії тут ні до чого.

Вчені описали скам'янілість віком мільярд років із диференційованими клітинами

Може здатися, що нічого цікавого не сталося, адже ми багато пишемо про різні захоплюючі викопні знахідки. Однак, знайдені вченими мікроби вже мали два різні типи клітин, а тому були подібні до тваринних організмів, можуть представляти групу, від яких пішли перші тварини. Їх знайшли у гірських породах Шотландії на місці древнього прісноводного озера та змогли вивчити організм на клітинному та субклітинному рівнях. Вони зовсім точно не належать до водоростей, однак цілком можуть підтвердити гіпотезу про те, що якщо серед однакових клітин одні злипаються краще, то зрештою це призведе до утворення складніших структур на кшталт тканин.

А ви думали як було? / GIPHY

Ментальне здоров'я астронавтів дослідили на антарктичних станціях

Можливо, психологічно ви вже готові зійти з цієї планети, однак пропонуємо вам відвідати антарктичні станції — вам може не сподобатися. Дослідники називають антарктичне середовище чудовим аналогом космічного, оскільки там, як і в космосі, люди переживають подібні стресові умови. Тому ви можете відчути себе космонавтом під час довгих польотів та повторити долю 110 піддослідних, яких на 9 місяців відправили пожити в Антарктиді. Негативні емоції у всіх змінювалися індивідуально, однак позитивні постраждали однаково — зникали задоволення, ентузіазм та натхнення.

Нічний режим айфону не покращив якість сну

Якщо раптом ви сподівалися, що тепліші відтінки замість холодних синіх на вашому екрані якось покращать вам сон після довгого сидіння в телефоні, то виявилося, що навіть у порівнянні з відсутністю використання смартфону, цей режим жодним чином не вплинув. Взагалі ніяк не покращив (але і не погіршив) якість сну учасникам експерименту, які сиділи в телефоні як зазвичай, не користувалися ним взагалі, або покладалися на такий щадний режим. Але не виправдовуйте довге сидіння у телефоні — він може психологічно стимулювати погіршення сну.