Вагітність погіршила фізичну форму навіть тренованих жінок

Фізіологічні зміни, які відбуваються в організмі під час та після вагітності, заважають швидкому відновленню фізичної форми навіть здорових та активних жінок. На це вказують результати дослідження американських науковців, під час якого вони оцінювали склад тіла та фізичну підготовку жінок-військовослужбовців до та після народження дитини. Своїми висновками автори поділилися в журналі PLOS ONE.

Dakota Corbin / Unsplash

Чому це досліджували?

Всупереч тому, що це звичайне явище, вагітність має значний вплив на фізичне здоров'я жінки. Щоб сприяти розвитку в своєму тілі нової людини, жіночий організм має перелаштувати роботу серцево-судинної, дихальної та м'язово-скелетної систем. Такі зміни обмежують активність жінки та інтенсивність фізичних навантажень, що вона може безпечно виконувати. Зазвичай після народження дитини жінки прагнуть повернутися до колишньої фізичної форми, але часто стикаються на шляху до цього зі складнощами. Причинам цього було присвячено чимало досліджень, однак вони переважно фокусувалися на психосоціальних та економічних аспектах, як-от нестачі часу на заняття, допомоги з дітьми, фінансових витратах, втомі, низькій самооцінці та недостатній соціальній підтримці. Між тим, фізіологічні зміни, які впливають на організм жінки під час вагітності, можуть не менше впливати на швидкість відновлення фізичної форми, хоча дослідити їх і важче. Але групі дослідників із низки військових медичних центрів США вдалося провести таке дослідження.

Як вдалося це дослідити?

Науковці звернули увагу на жінок, які служать у збройних силах Сполучених Штатів Америки. До фізичної форми солдатів американської армії, у тому числі до жінок, висувають високі вимоги. Вони повинні регулярно тренуватися, щоб успішно проходити кожні пів року іспит з фізичної підготовки армії США. Він охоплює оцінювання складу тіла та фізичні випробування у вигляді відтискань, підняття корпуса з положення лежачи (вправа на прес) та бігу на дві милі. Таке саме випробування проходять жінки-військовослужбовці уже через пів року після народження дитини. Щоб підготуватися до нього, під час вагітності вони продовжують тренуватися, хоча й за дещо модифікованою програмою. Позаяк жінки в армії в обов'язковому порядку, незалежно від психосоціальних факторів, мають фізичні навантаження до та після пологів, вони є хорошою групою для вивчення впливу фізіологічних змін під час вагітності на відновлення фізичних можливостей.

Тож для дослідження науковці проаналізували інформацію про 460 жінок, які народили дитину під час проходження служби в армії США. Особливу увагу звертали на зміни фізичної форми жінок до та після вагітності, враховуючи при цьому демографічні показники, дані про вагітність та тривалість наданої відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами (у частини жінок вона складала 6 тижнів, а в інших — 12), під час якої жінкам дають змогу відновитися та не тренуватися.

Які результати дослідження?

Більшість досліджених жінок після пологів продемонстрували гірші результати випробувань, ніж демонстрували до вагітності, не залежно від тривалості наданої відпустки та протікання вагітності, зокрема гестаційного діабету, анемії чи кесаревого розтину в анамнезі. Найважче їм давалися підняття корпуса та біг: тільки 25 відсотків жінок виконали ці завдання через пів року після пологів хоча б на тому ж рівні, що до вагітності. Водночас для відтискань показник дещо кращий і склав 37 відсотків жінок. Цікаво, що протягом першого року після пологів швидше відновлювалися ті жінки, які годували дітей грудьми в перші два місяці. Через три роки після народження дитини 75 відсотків жінок змогли повернути свою колишню фізичну форму.

Таким чином дослідники показали, що навіть здорові жінки, які регулярно займаються спортом, зокрема під час вагітності, після народження дитини деякий час мають складнощі із поверненням до колишньої форми. Загалом автори підсумовують, що здоровим жінкам варто звернути увагу на те, що за їхнім дослідженням, швидкому відновленню після пологів сприяє краща фізична форма та нормальна вага до вагітності, а також годування дітей грудьми в ранньому віці.