Медицина

Вагінальні бактерії можуть поїдати препарати для профілактики ВІЛ

Деякі вагінальні бактерії, пов’язані з бактеріальним вагінозом, можуть підвищувати ризик жінки інфікуватися вірусом імунодефіциту, метаболізуючи препарати для профілактики ВІЛ-інфекції. До таких висновків дійшли американські вчені, вивчаючи взаємодію бактерій піхви, взятих від здорових жінок та з бактеріальним вагінозом, із засобами передекспозиційної профілактики ВІЛ. Детально дослідження описане в журналі PLoS Pathogens.

shvetsa / pexels

Якою є медикаментозна профілактика ВІЛ?

На планеті живе близько 35 мільйонів людей із вірусом імунодефіциту людини (ВІЛ), і з них понад половину складають жінки. Одними з найвразливіших до набуття ВІЛ є молоді жінки. На жаль, поки що не має ефективної вакцини, яка дозволяла б знизити ризики інфікування, однак розроблені інші медичні методи профілактики. Одним із них є передекспозиційна профілактика ВІЛ (ПрЕП), що полягає у превентивному прийнятті противірусних препаратів для зниження ймовірності зараження. Оральне прийняття таких ліків з ефективністю в 90 відсотків захищає від набуття ВІЛ чоловіків, які мають секс з іншими чоловіками. Проте в жінок ефективність такої профілактики у жінок сильно варіюється, незалежно від орального чи вагінального застосування препаратів. Причиною може полягати у вагінальній мікробіоті, припускають вчені з Університету Міннесоти.

До чого тут бактерії?

Зазвичай у нормальному мікробіомі вагіни переважають бактерії Lactobacillus. Велика їх кількість перешкоджає розмноженню патогенних мікроорганізмів, знижує ризик виникнення запалення та інфекцій, у тому числі ВІЛ. Але якщо з якихось причин кількість лактобактерій зменшується, то їхнє місце займають інші, приміром, поширені Gardnerella vaginalis. Тоді жінка може ставати сприйнятливішою до виникнення бактеріального вагінозу та інфекцій, які передаються статевим шляхом, зокрема ВІЛ.

Американські вчені провели досліди, під час яких визначали, як взаємодіють мікроби з різних вагінальних мікробіомів із трьома видами препаратів для профілактики ВІЛ-інфекції.

Як бактерії зреагували на ліки?

Дослідники побачили, що кількість препарату тенофовіру алафенамід, який головно застосовується для лікування гепатиту B, незалежно від видового складу досліджуваних культур, зберігалася на однаковому рівні. Однак два інші медикаменти — тенофовір та дапівірин — невдовзі почали зникати з культур бактерій із відносно великою видовою різноманітністю, яких взяли від жінок з бактеріальним вагінозом. Для порівняння, в культурах від здорових жінок, де домінували лактобактерії, кількість препаратів для профілактики ВІЛ через 24 години була вдвічі більшою, ніж у різноманітній культурі.

Подальші дослідження вказали на можливе пояснення спостереження. Такі анаеробні бактерії, як Gardnerella vaginalis, виявилися спроможними залучати досліджувані медикаменти до свого метаболізму. Інакше кажучи, вони можуть поїдати профілактичні противірусні препарати ще до того, як ті потраплять до клітин піхви, яких мали би захищати від вірусу. Тому вчені впевнені у необхідності подальших досліджень жіночого здоров’я та розроблення кращого лікування бактеріальних вагінозів, щоб захистити вразливі групи жінок.

Поки одні вчені зосереджені на розробленні методів профілактики ВІЛ, інші працюють над створенням терапії проти інфекції. Одне з досліджень вказало на можливість адаптації до лікування ВІЛ-інфекції навіть імунотерапії раку.