Біологія

В океанічному осаді виявили найбільш енергоощадних мікробів

Дослідники з Лондонського університету королеви Марії дослідили мікроорганізми, що населяють океанічні донні відкладення, та дійшли висновку, що кількість енергії, яку ці мікроби використовують, значно нижча за ту, що ми вважали необхідною для підтримки життя. Це відкриття відкриває питання про обмежуючі фактори для життя, пишуть дослідники у статті, що вийшла в журналі Science Advances.

Науковці розробили модель, що поділяє океани на сотні тисяч окремих квадратів, вибудовуючи таким чином карту біосфери морського дна, включно з основними формами життя та біохімічними процесами. Зіставивши дані про розподіл та кількість вуглецю і мікроорганізмів із швидкістю біологічних та хімічних реакцій, вчені змогли вирахувати кількість енергії, яку споживає окрема мікробна клітина в океанічному осаді. Виявилося, що середньостатистичний донний мікроб виживає, використовуючи в 50 мільярдів мільярдів разів менше енергії, ніж людина. Це настільки мала кількість, що відкриття знову ставить фундаментальне питання щодо визначення самого поняття життя.

Така мала кількість енергії навіть мікроорганізмові не дає можливості розмножуватися та рости, вони просто ведуть пасивне існування, маючи змогу лише замінювати чи відновлювати пошкоджені частини.

Таким чином ті чисельні мікроорганізми, знайдені глибоко під океаном, можуть бути залишками давніх популяцій, що населяли прибережне мілководдя тисячі чи навіть мільйони років тому. Але незважаючи на майже неактивний стан, мікроорганізми є настільки чисельними та старими, що є важливою ланкою в циклі вуглецю та поживних речовин на Землі. Вони навіть впливали на концентрацію вуглекислого газу в атмосфері протягом тисяч чи мільйонів років.

Відкриття породжує також цікаві питання щодо існування життя поза Землею. Схожі на земні енергоощадливі осадові мікроорганізми, що вижили протягом такого великого відрізку часу, можуть бути захорононеними і десь під бідними на поживу кригами Європи чи Марсу, розмірковують автори наукової статті.

А минулого місяця японські науковці заявляли, що вони відновили життєдіяльність мікроорганізмів із морських відкладень віком 102 мільйони років.