В Індонезії знайшли найдревніше наскельне зображення тварини. Це свиня

Австралійські та індонезійські археологи натрапили на найстаріший відомий приклад печерного живопису. Це відбитки людських рук та малюнки свиней, найдавнішому з яких принаймні 45,5 тисяч років. Про це повідомляють вчені у статті журналу Science Advances.

Де знайшли малюнки?

Острів Сулавесі, що зараз належить до Індонезії, вже не раз дивував археологів та антропологів. Там знаходили чимало свідчень того, що з давніх-давен острів населяли люди. Деякі артефакти мають вік близько 190 тисяч років, що їх могли залишити після себе наразі невідомі древні люди. Сулавесі також багатий на наскельні малюнки. У 2019 році дослідники знайшли там найстаріший, як тоді вважали, приклад фігуративного мистецтва. Він зображує сцену полювання і був зроблений близько 43,9 тисячі років тому. Проте у новій роботі вчені з Університету Гріффіта пишуть, що натрапили на ще давніший малюнок, теж на Сулавесі.

Що знайшли дослідники?

Досліджуючи вапнякову печеру острова, яку відкрили лише у 2017 році, науковці помітили декілька наскельних зображень. Це були відбитки людських рук та малюнки трьох свиней у повну величину, виконані червоною вохрою. Один із них особливо добре зберігся. Він зображує велику свиню, розміром 136 на 54 сантиметри, із гребенем коротких вертикальних волосків на спині та парою бородавок на обличчі перед очима. Вони нагадують целебеських свиней (Sus celebensis), що і зараз населяють Сулавесі, та могли відігравати важливу роль у побуті прадавніх місцевих жителів. Двоє інших намальованих на скелі свиней демонструють боротьбу або соціальну взаємодію з цією, припускають дослідники, хоча ці малюнки збереглися недостатньо добре, щоб розшифрувати зміст сцени.

Adhi Agus Oktaviana

Який вік знахідки?

Визначити вік наскельних малюнків вдалося завдяки дослідженню відкладень карбонату кальцію, що із часом покрив частину одного з малюнків. Уран-торієве датування показало, що вік відкладень сягає принаймні 45,5 тисяч років. Це означає, що малюнки під ними були зроблені ще раніше, і цей приклад фігуративного мистецтва принаймні на 1,5 тисячі років старіший за попереднього рекордсмена.

Водночас науковці не відкидають, що в Індонезії є і набагато старіші малюнки, які ще чекають на своє відкриття. Археологічні свідчення вказують, що люди населяли Австралію ще 65 тисяч років тому і, найімовірніше, їхній шлях туди проходив через індонезійські острови.