Patreon

Успішна висадка «Персеверанса», ДНК мамонта віком мільйон років та мишина еволюція у сусідстві з людьми

Вчені змушували сплячих людей розв’язувати задачі, мишей бігати квест-кімнатами, а інженери записали голограму на пластинці з сиропу та ванілі. Про ці та інші новини у нашому дайджесті.

Ровер «Персеверанс» успішно висадився на Марсі

Після семи місяців польоту «наполегливий» та «винахідливий» нарешті дісталися Марсу. «Персеверанс» шукатиме щось, що можливо жило на планеті у минулому, а привезений з ним дрон «Ingenuity» спробує розважити інженерів першим керованим польотом на іншій планеті. Крім семи місяців польоту їм довелося пережити «сім хвилин жахів» під час спуску і посадки й тепер попереду ще 687 земних днів на дослідження місцевості. До речі, місце, куди вони приземлилися — кратер Єзеро, нещодавно назвали старшим на 500 мільйонів років.

Художнє зображення. «Персеверанс» на Марсі. NASA / JPL-Caltech

Астрономи випадково знайшли скупчення невеликих чорних дір

Вчені аналізували дані з телескопів «Габбл» та Gaia у пошуках чорної діри середньої маси у кулястому скупченні NGC 6397 — у 7800 світлових років від Землі. Однак замість чогось середнього між надмасивними та невеликими дірами зіркової маси, дещо всередині скупчення масою від 1000 до 2000 сонячних, назвали угрупуванням білих карликів, нейтронних зірок та невеликих чорних дір зоряної маси. Так, там все ще може бути чорна діра проміжної маси, яку і шукали, однак вчені все ж розраховують «почути» гравітаційні хвилі від злиття кількох зоряних чорних дір.

Частину черепа птерозавра назвали риб’ячою легенею

Ця історія також про «випадково знайшли», а також про те, чому не варто нести знайдені кістки динозаврів вченим. Приватний колекціонер знайшов скам’янілість у відкладеннях крейдового періоду Марокко, прийняв її за частину черепа птеродактиля, та все одно вирішив показати палеонтологам. Останні зробили висновок, що скам’янілість складається з безлічі тонких кісткових пластинок і швидше за все належить 4-5 метровому целаканту. Дослідники встановили, що це найпізніший залишок риби перед її псевдовимиранням у мезозої.

University of Portsmouth

Вчені змусили сплячих людей розв’язувати математичні задачі

36 добровольців погодилися заснути у шоломі для електроенцефалографії та дозволили дослідникам питати у них про любов до шоколаду та додавати числа. Вчені назвали це інтерактивним сном та експериментом задля дослідження можливості спілкування зі сплячими. Навіщо? Для того, щоб дізнатися, чи можемо ми розпитати людей про сни до того, як вони їх забудуть. Іншопланетні пригоди уві сні вченим звичайно малоцікаві, а от відповідь на питання, навіщо наш мозок їх продукує та чи спеціально він це робить — мета безлічі досліджень.

Сусідство з людьми зробило мишей кмітливішими

А от спілкування мишей з людьми навчило їх краще вирішувати проблеми. 148 мишей з різних підвидів показали різний рівень винахідливості у квест-кімнаті, де їм довелося відкривати лего-будиночок, витягувати м’яч та продиратися крізь тканину. Вони навіть вміють відмовитися від зерна, якщо це може привернути увагу людей. Однак, найцікавішим виявилося те, що підвиду M. m. domesticus, який живе бік о бік з людьми вже 11-13 тисяч років, було набагато легше справлятися із завданнями. На відміну від, наприклад, M. m. castaneus, які вирішили потоваришувати з нами 7,5-3,8 тисячі років тому. Вчені вважають, що саме близькість до людей стала для мишей поштовхом до розвитку кращих когнітивних здібностей.

Внутрішній хижак котів не встояв перед іграми

Якщо ви раптом не знали, то коти є причиною смерті 1,5 мільярда ендемічних тварин у Австралії та 5,5 мільярда китайських птахів. Однак, біологи з’ясували, що якби всі котики харчувалися кормом із високим вмістом м'яса та по 5-10 хвилин на день гралися із хазяївами, то це врятувало би життя принаймні 36 відсоткам жертв котячого полювання. Втім, у дослідженні враховували лише ту здобич, яку коти приносили додому і невідомо, наскільки це відтворює реальну картину, тому для збереження біорізноманіття котів все ж рекомендують не випускати з дому гуляти самим по собі.

Вчені реконструювали ДНК мамонтів віком понад мільйон років

Моляри трьох мамонтів з Сибіру стали найстарішими ДНК вимерлих тварин, які вченим вдалося секвенувати. Зуби Крестовки, Адичі та Чукоч’ї віком від 870 тисяч до 1,65 мільйона років зберегли у вічній мерзлоті генетичну інформацію про еволюцію мамонтів. Так Адича та Чукоч'я, наприклад, належать до однієї генетичної лінії та імовірно є предками шерстистих мамонтів, а от Крестовка могла відділитися від інших мамонтів приблизно 2,66-1,78 мільйона років тому та стати предком мамонтів, які першими колонізували Північну Америку.

Археологи з’ясували особливості пивоваріння давніх скандинавів та єгиптян

За давніми зернами солоду та залишками глиняного посуду, вчені дійшли висновку, що скандинави п’ють пиво вже дві тисячі років, а вік пивної промисловості у Єгипті сягає взагалі п’яти. Так вчені з Данії навчилися виявляти ознаки солодування зерна та за хімічними змінами насінини під час приготування знайшли свідчення виготовлення пива у Добу вікінгів. А от археологи зі США та Єгипту розкопали виробництво пива у промислових масштабах віком близько 5 тисяч років. Пивоварня могла виробляти кілька тисяч літрів пива одночасно, а видали давніх єгиптян глиняні посудини, по 40 штук яких могло вміщуватися у восьми секторах знайденої будівлі.

Інженери створили їстівну голограму з кукурудзяного сиропу з ваніллю

Голографію люблять використовувати фізики завдяки її здатності зберігати інформацію про зображення навіть якщо пошкодити фотопластинку, та не люблять інженери через складність винесення технології за межі лабораторій. І хоч поки голограми програють у зручності, щоб стати дійсно практичною річчю у повсякденному житті, їм все ж вдалося дістатися і до наших тарілок. Вчені змішали кукурудзяний сироп, воду та ваніль, утворили з цього солодку пластинку та нанесли на неї голограму, яку цілком можна з’їсти. Взагалі голограмами нас годувати не просто так збираються — інженери планують замінити ними пакування продуктів, адже тоді інформацію про них можна нанести одразу на поверхню.

ACS Nano, 2021