«Ультрафіолетовий телевізор» допоможе вивчати зір тварин

Австралійські науковці створили дисплей, пікселі якого крім звичайних світлодіодів червоного, зеленого та синього кольорів, містять ще й фіолетові та ультрафіолетові. На думку вчених, такий пристрій допоможе краще зрозуміти зір тварин, здатних бачити невидиме для нас ультрафіолетове світло. Розробка описана в журналі Methods in Ecology and Evolution.

Анемонова риба дивиться на УФ-дисплей під час експерименту. The University of Queensland

Для чого це потрібно?

Якщо порівняти з багатьма тваринами, то у людей зір доволі слабкий. Ми бачимо світло лише у вузькому діапазоні довжин хвиль, а для тварин буває доступним навіть ультрафіолетове світло. Нам відомо про зір тварин головним чином із поведінкових експериментів, де тварини реагують на різні зорові подразники. Здебільшого останні виводяться на звичайні екрани, наприклад, телевізорів чи комп'ютерів. Через особливості «людської» візуальної техніки, яка підлаштована до нашого обмеженого зору і не показує кольори, крім суміші червоного, зеленого та синього, подібні досліди дають дещо обмежені результати. Утім, вчені з Університету Квінсленду вважають, що варто розробити телевізори спеціально для тварин.

Що вони мають на увазі?

Головна ідея вчених у тому, що екрани для досліджень, які можуть виводити зображення не лише з трьох видимих нам кольорів, а й із таких, що їх бачать лише тварини, посприяє кращому вивченню особливостей тваринного зору. Тому вони спробували створити «ультрафіолетовий телевізор».

Дослідники змайстрували дисплей, здатний виводити червоний, зелений, синій кольори та їхні комбінації, а на додачу до них ще й фіолетовий та ультрафіолетовий. Тобто кожний піксель UV-TV, як назвали його розробники, складається з п'яти світлодіодів вказаних кольорів. Хоча розширення такого телевізора складає всього 8 на 12 пікселів, а розміри 4 на 5 сантиметрів, цього достатньо, щоб демонструвати тваринам різні образи та аналізувати реакцію на них.

На комусь вже випробували технологію?

Вчені провели попередні випробування технології на анемонових рибках Amphiprion ocellaris, оскільки відомо, що їхні очі мають колбочки, чутливі до ультрафіолету. Науковці натренували тварин наближатися та клювати пікселі з ультрафіолетовим випромінюванням за харчову винагороду. Так вони показали, що анемонові риби дійсно здатні бачити ультрафіолет, на відміну від людей. Також вчені показали, що білі смуги на тілі рибок відбивають ультрафіолетове світло, тож, ймовірно, що такі сигнали можуть використовуватися тваринами для комунікації.

Автори кажуть, що це лише початок для масштабнішого дослідження тваринного зору.