Астрономія

У сузір’ї Щита відшукали масивне розсіяне скупчення зірок

За допомогою оглядів неба Gaia і 2MASS астрономи зафіксували нове розсіяне скупчення Valparaiso 1 у рукаві Стрільця на відстані 7500 світлових років. Характеристики цієї структури вони наводять у статті в журналі Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Вигляд скупчення після усунення фонових зірок та пилу. Gabriel Pérez Díaz, SMM (IAC).

Що відомо про масивні скупчення зірок у нашій галактиці?

Формування зірок — складний ієрархічний процес, результат якого залежить від багатьох факторів. Гігантські молекулярні хмари можуть утворити розсіяні зоряні асоціації, які не містять масивних скупчень, але також можуть формувати масивні, компактні скупчення, з масами більше за 10 тисяч сонячних. Незважаючи на таке різноманіття, масовий розподіл розсіяних скупчень у галактиках є цілком подібним та незалежними від швидкості зореутворення у таких галактиках. Виходячи з цього розподілу, Чумацький шлях повинен утворювати одне зв’язане скупчення, масивніше за 10 тисяч мас Сонця, приблизно кожні 500 тисяч років. Дійсно, астрономам відомо близько десятка зоряних скупчень віком менше 20 мільйонів років і масою, що перевищують вказану межу. Однак старших скупчень із порівнянними маси наразі бракує.

Масивні скупчення, скоріш за все, утворювались протягом усього часу історії Чумацького Шляху. Насправді будь-яке старе розсіяне скупчення, яке зуміло вижити до цього дня, мало утворитися як досить масивний об’єкт. Зовнішня частина нашої галактики містить кілька скупчень, які, схоже, мали дуже високі початкові маси, але у її внутрішній частині таких об’єктів дуже мало. Цьому існує два пояснення: сильніший гравітаційний потенціал у внутрішній частині, який ефективно руйнує масивні скупчення, та запиленість і концентрація зірок, що заважають спостереженням.

Яке дослідження провели астрономи?

Дослідники відшукали нове масивне скупчення, яке назвали Valparaiso 1. Вони визначили положення цих зірок та їхній рух за допомогою даних телескопа Gaia. Щоб відділити членів скупчення від фонових світил, науковці застосували інструмент Clusterix, який обчислює імовірність групування об’єктів. Це дозволило виявити нове скупчення у рукаві Стрільця на відстані 2,3 кілопарсек (7500 світлових років).

Ділянка неба, у якій знаходиться скупчення. Gabriel Pérez Díaz, SMM (IAC).

Що відомо про це скупчення?

До скупчення входять десять яскравих гігантів чи супергігантів, включаючи і відому цефеїду CM Sct. Металічність цих зірок приблизно дорівнює сонячній. Скупченню близько 75 мільйонів років. Аналогічні за віком скупчення NGC 6649 та NGC 6664 знаходяться досить близько в небі, лежать приблизно на однаковій відстані і також містять цефеїди. Але якщо обидва ці скупчення містять близько 60 зірок спектрального класу B, що вказує на початкові маси нижче 3 тисяч сонячних, то більше 180 таких світил у Valparaiso 1 демонструють, що початкова маса скупчення становила до 10 тисяч мас Сонця.