Астрономія

У розсіяному скупченні NGC 752 зафіксували припливні хвости

Дослідники проаналізували третій реліз даних космічного телескопа Gaia та проаналізували регіон, у якому знаходиться розсіяне скупчення NGC 752, щоб відшукати зірки, які до нього входять. Вони зафіксували припливні хвости, що тягнуться за і перед структурою на відстань 35 парсек вздовж її орбіти. Препринт статті доступний на сайті arXiv.org.

Roberto Mura / Wikimedia Commons

Що відомо про розсіяні скупчення?

Майже всі зірки народжуються у скупченнях. З часом більш масивні зірки у таких групах переміщуються до центральних областей, а менші займають решту простору. Багато з таких зірок поступово лишає скупчення. Цей ефект називається сегрегацією мас і може спостерігатися як у кулястих, та і у розсіяних скупченнях. Розсіяне скупчення — це гравітаційно пов’язана група зірок, яка може нараховувати до кількох тисяч членів. Такі групи найбільш поширені у диску галактики, де вони додатково піддаються зовнішнім гравітаційним ефектам. Наприклад, через взаємодію з гігантськими молекулярними хмарами та проходження крізь спіральні рукава. У результаті в скупченнях формуються припливні структури — витягнуті ділянки зірок вздовж їхніх орбіт.

Яке скупчення досліджували астрономи?

Розсіяне скупчення NGC 752 знаходиться на відстані 450 парсек від Сонця (1467 світлових років) у сузір’ї Андромеди. Його вік оцінюється у 1,5 мільярди років. Попередні дослідження демонстрували, що у структури можуть бути припливні хвости. У нові роботі астрономи вирішили перевірити це, скориставшись даними космічного телескопа Gaia. Це дозволило їм дослідити регіон у радіусі п’яти градусів навколо скупчення та виявити, які зірки до нього входять.

Дослідники встановили, що загальна маса зірок у скупченні становить 297 сонячних мас. З моменту свого народження ця група втратила 95,2–98,5% своєї початкової маси через вихід зірок. Астрономи встановили, що скупчення має два припливних хвости. Вони тягнуться на 34 та 36,5 парсек (110 та 119 світлових років) від центру NGC 752 за ним та перед вздовж його орбіти.

Хвіст 1 та хвіст 2 скупчення виділені жовтим та зеленим. Bhattacharya et al