Медицина

У морських бактерій знайшли новий потенційний протигрибковий препарат

Американські вчені відкрили нову протигрибкову речовину в морських бактерій, названу турбіміцином, яка ефективна навіть проти стійких до інших засобів грибів. Таку властивість забезпечує механізм дії, що не властивий жодним іншим сучасним препаратам для боротьби з грибами. Дослідження опублікували у журналі Science.

Для чого нам нові протигрибкові препарати?

Як і бактерії, мікроскопічні гриби вражають щороку мільйони людей по всьому світу. Вони особливо небезпечні для тих, чия імунна система працює не належним чином. Наприклад, при цілеспрямованому пригніченні імунної системи після трансплантації органів, внаслідок її пошкодження такими патогенами як вірус імунодефіциту людини або ж агресивним лікуванням онкологічних захворювань. І так само, як і бактерії, гриби набувають з часом стійкості до препаратів, що ми використовуємо проти них. Тож світ конче потребує не тільки нових антибіотиків, а й протигрибкових засобів. Особливо, враховуючи поширення грибів Candida auris, які розвивають стійкість майже до всіх сучасних ліків. Одну потенційно рятівну протигрибкову речовину знайшли вчені з Університету Вісконсину в Медісоні.

Як її знайшли?

Під час досліджень морських тварин, вчені ізолювали з асцидії бактерії, що в ній жили. Науковці прагнули їх вивчити, щоб знайти ознаки наявності в них потенційних нових лікувальних речовин. І таки знайшли. З’ясувалося, що бактерії роду Micromonospora виробляють вбивчу для грибів молекулу, названу турбінміцином. Досліди показали, що ця речовина націлюється на грибний білок Sec14p, на який не націлені жодні інші відомі нам препарати.

Яка ефективність речовини?

Попередні досліди з речовиною науковці провели in vitro та на тваринних моделях. Сполука успішно проявила дієвість проти широкого спектра патогенних грибів, включно з небезпечними Candida auris та Aspergillus fumigatus.

Зазвичай речовини з протигрибковою дією є доволі токсичними через подібність між клітинами людей та грибів. Однак поки що дослідники не виявили небезпеку використання турбінміцину. Надалі вчені поводитимуть більше дослідів на тваринах, а згодом, можливо, й людях, щоб детальніше вивчити механізм дії та побічні ефекти застосування сполуки.

Фото в анонсі: Aspergillus fumigatus. Stephanie Rossow / SCIENCE PHOTO LIBRARY