Біологія

У Малайзії знайшли новий вид рослин-паразитів грибів

Малайські науковці описали новий вид тропічної рослини, що не здатна фотосинтезувати та живе як паразит грибів. Названа Thismia belumensis має довжину менш як десять сантиметрів, незвичайну для свого роду форму квітки та є ендеміком національного парку Белум із загрозливим статусом, йдеться у статті журналу PhytoKeys.

Квітка T. belumensis. Siti Munirah Mat Yunoh (FRIM)

Квітка T. belumensis. Siti Munirah Mat Yunoh (FRIM)

Що це за рослини?

Рослини з роду Тісмія (Thismia), що населяють тропічні та субтропічні регіони планети, своїм виглядом більше нагадують грибів. Вони мають невеликі розміри, іноді всього в кілька міліметрів, більшу частину життя проводять під землею, а також у них відсутній хлорофіл, який необхідний для фотосинтезу рослинним організмам. Не маючи здатності фотосинтезувати, тісмії навчилися добувати енергію іншим шляхом — крадучи її від грибів, хоча зазвичай відбувається все навпаки. Таких рослин, що паразитують на грибах, називають мікогетеротрофами. Ненабагато більше цього відомо про паразитичних тісмій, оскільки їхнє вивчення є немалим випробуванням через швидке розкладання зібраних із природного оселища екземплярів. Багато видів цих рослин невивчені та невідкриті також через рідкісність, але групі ботаніків з Малайзії пощастило й вони описали новий вид місцевих тісмій.

Загальний вигляд нової рослини у природному місці зростання. Siti Munirah Mat Yunoh (FRIM)

Загальний вигляд нової рослини у природному місці зростання. Siti Munirah Mat Yunoh (FRIM)

Який вид відкрили?

Новий вид тісмій, що отримала латинську назву Thismia belumensis, не є найменшим представником роду. Її довжина може сягати до восьми сантиметрів, понад половини з якої може припадати на величину квітки. Чимало тісмій мають радіально симетричні квітки з химерними довгими виростами. Але у нової рослини частина тканини в центрі квітки розширюється вгору у вигляді такого собі капюшона. Він відкривається на одному боці отвором, що схоже на відкритий рот. Тільки дві із близько 90 видів тісмій мають подібну форму квітки.

Деякі дослідники вважають, що така форма квітки сприяє кращому запиленню її комахами. На користь цієї гіпотези вказує покриття внутрішньої поверхні капюшона тонкими волосками, що спрямовані всередину. Це може допомагати запилювачам проникати у квітку, але утрудняє вихід з неї. Схожий механізм використовують деякі хижі рослини, щоб втримати здобич, однак T. belumensis такою не є, і вона має два отвори під капюшоном, через які комаха може вийти.

Вчені змогли відшукати в лісовій підстилці Національного парку Белум Малайзії, для якого вид ендемічний і за яким він отримав свою латинську назву, усього десять особин T. belumensis. Вони зробили висновок, що рослині критично загрожує зникнення. Хоча територія її оселища захищається, до неї навідуються чимало туристів, які можуть затоптати непомітну тісмію, побоюються автори та вказують на необхідність вжиття заходів щодо збереження рослини.

Малайські вчені описали новий вид, але щоб дізнатися більше про життєвий цикл, запилення та інші особливості життєдіяльності рослини, необхідно провести більше досліджень.