Медицина

У людей з депресією виявили вищі рівні маркеру запалення

Британські дослідники виявили, що у людей із діагностованою депресією рівень маркера запалення, С-реактивного білка, вищий, ніж у людей без ментального розладу. Зв'язок дещо знижувався, але залишався суттєвим навіть після враховування таких факторів, пов'язаних із запаленням, як наявність шкідливих звичок, індекс маси тіла та наявні травми. Дослідження опубліковане у журналі American Journal of Psychiatry.

Nathan Cowley / Pexels

Депресія — це один із найпоширеніших психічних розладів у світі. Вона знижує якість життя хворих, але має й більші наслідки, зокрема економічні збитки для країн та організацій, які потерпають від зниження продуктивності працівників. Це робить депресію та її лікування також однією з найбільш досліджуваних ментальних хвороб. Група дослідників із Національного інституту дослідження здоров'я та Національного альянсу з досліджень шизофренії й депресії вирішили провести масштабне вивчення зв'язку факторів довкілля, генетики та депресії. Це дасть змогу краще зрозуміти причини виникнення хвороби, щоб знати, як їй запобігати, а також розробити ефективні методи її лікування.

Яке дослідження провели?

Вчені взяли за основу інформацію за 2006-2010 роки з дослідження UK Biobank, яке збирає дані про сотні тисяч людей, щоб виявити, як фактори довкілля та генетики впливають на розвиток різних захворювань. У новій роботі автори порівнювали 26 894 людини із раніше діагностованою депресією та 59 001 людину, яка такого діагнозу ніколи не отримувала.

У процесі вивчення науковці звертали увагу на показники аналізу крові, генетичні дані та результати опитування щодо стану фізичного й ментального здоров'я. Додатково у дослідженні враховувалися стать, індекс маси тіла, наявність шкідливих звичок та травм в учасників серед іншого.

Якого висновку дійшли вчені?

Аналіз крові показав, що в учасників із раніше діагностованою депресією вищий рівень маркера запалення — С-реактивного білка, у порівнянні з учасниками контрольної групи. У середньому в цих людей рівень С-реактивного білка складав 2,4 міліграма на літр, тоді як у людей без ментальних розладів — 2,1 міліграма на літр. Разом із тим близько у 21 відсотка учасників з депресією концентрація біомаркера в крові була вищою за 3 міліграми на літр, яка спостерігалася лише у 16,8 відсотка людей без діагнозу.

Подальше вивчення показало, що такі фактори як стать, індекс маси тіла, паління та споживання алкоголю, рання травма, соціально-економічне становище та стан фізичного здоров'я мають несуттєвий вплив на зв'язок. Вчені спочатку виявили вагомий внесок генетики: що більшим був ризик депресії відповідно до генетичних даних, то вищим був у людини й рівень С-реактивного білка. Але цей зв'язок зник після того, як було враховано ефект паління та індексу маси тіла.

Автори висновують, що рівень С-реактивного білка явно пов'язані із депресією, але дуже важко визначити, як саме. Ймовірно, запалення, генетична схильність до розвитку депресії, індекс маси тіла та шкідливі звички тісно переплетені у цьому зв'язку. Можливо, генетична схильність призводить до вищого рівня біомаркера, але не виключено, що депресія змушує людей вести спосіб життя, який призводить до запалення. Подальші дослідження допоможуть зрозуміти, наскільки клінічно значущим є факт вищого рівня С-реактивного білка у людей із діагностованою депресією.

Дізнатися більше про депресію, її причини та методи лікування ви можете з нашого матеріалу «Більше ніж просто сум».