Медицина

У лімфовузлах свиней виростили печінку

Американські вчені успішно вживили клітини печінки в лімфовузли свиням із важким порушенням роботи печінки. Клітини утворили на новому місці невеликі аналоги печінки, які взяли на себе її функції та частково компенсували непрацездатність органу. Стаття науковців вийшла в журналі Liver Transplantation.

З чого все почалося?

Печінка виконує багато життєво важливих функцій в організмі, наприклад, фільтрує кров та виробляє жовч, тож її клітини — гепатоцити — досить легко і швидко відновлюються. Однак, ситуація ускладнюється на останніх стадіях захворювань печінки, коли клітини заміщуються рубцевою тканиною.

У попередніх дослідженнях науковці з Університету Піттсбурга відкрили значну живучість гепатоцитів. Вони ввели здорові клітини печінки в лімфовузли мишей і вони прижилися. Клітини сформували там щось на кшталт резервної печінки, яка взяла на себе деякі функції головного органа. У новому дослідженні вчені вирішили перевірити, чи це спрацює й на більших ссавцях, наприклад, свинях.

Як виростити додаткові печінки?

Група вчених обмежила доступ крові до печінки в шести свиней та цим спричинила серйозне захворювання органу у тварин. Після цього науковці виділили гепатоцити зі здорової тканини печінки та вкололи їх усередину черевних лімфовузлів свиней.

Гепатоцити добре прижилися на незвичному місці, розрослися та навіть обросли кровоносними судинами й утворили жовчні протоки. Розмір новоутворень, як виявилося, був пропорційним важкості ураження печінки. Як наслідок, завдяки мініорганам функція печінки була частково відновлена у всіх піддослідних тварин.

Для чого це зробили?

Вчені вважають, що на їхнє дослідження попереду чекає випробування на людях. Якщо ефективність технології підтвердиться, то введення гепатоцитів у лімфатичні вузли може стати рятівним, оскільки дасть додатковий час для пацієнтів із печінковою недостатністю, які очікують трансплантації цілого органу.