У галактиці Андромеда зафіксували бідне на метал кулясте зоряне скупчення

Астрономи зафіксували масивне кулясте зоряне скупчення RBC EXT8 в галактиці Андромеда, у якому міститься рекордно низька кількість важких елементів. Рівень заліза в скупченні приблизно у 800 разів нижчий, ніж у Сонця, та приблизно втричі менший, ніж у найменш металічних зоряних скупченнях, зафіксованих раніше. Таким чином, теоретичні передбачення, що масивні кулясті скупчення не могли утворитися при настільки низькій металічності, виявилися невірними. Стаття про це доступна у журналі Science.

Які особливості мають кулясті зоряні скупчення?

Кулясті скупчення — це скупчення майже сферичної форми, які нараховують від тисяч до мільйонів зірок, пов’язаних гравітацією. Центральна густина у таких скупченнях може перевищувати 106 сонячних мас на кубічний парсек. Кулясті скупчення сформувалися на початку історії Всесвіту, тож за допомогою них астрономи можуть вивчати ранні етапи формування та еволюції галактик. У більшості галактик переважають кулясті скупчення з низьким вмістом елементів, важчих за водень та гелій, у порівнянні зі складом Сонця. Втім, кулястих скупчень із екстремально низькою кількістю металів відомо небагато. Найменш металічні кулясті скупчення Чумацькому Шляху містять у 300 разів менше заліза, ніж Сонце.

Що зафіксували астрономи?

Вчені вивчили спектральні характеристики кулястого скупчення RBC EXT8, що розташоване у гало спіральної галактики Андромеда на відстані 27 кілопарсеків від її центру. Отримані результати дослідники порівняли із характеристиками кулястого скупчення М15, яке вважається одним з найменш металічних у Чумацькому Шляху. Виявилося, що зірки в скупченні містять у середньому в 800 разів менше металів, ніж Сонце. Це втричі менше, ніж попередні низькі показники металічності у кулястих скупченнях. Раніше вважалося, що великі кулясті скупчення повинні містити значну кількість металів. Нова знахідка ставить цю теорію під сумнів.