Астрономія

У даних eROSITA відшукали одні з найбільших решток наднової у нашій галактиці

За допомогою телескопа eROSITA астрономи відшукали залишки наднової, які назвали Hoinga. Їхній діаметр складає більше 4 градусів, вони знаходяться на відстані близько 500 парсек. Автори описали об’єкт у статті в журналі Astronomy & Astrophysics.

Композитне зображення решток наднової Hoinga у рентгенівському та радіодіапазоні. eROSITA/MPE (X-ray), CHIPASS / SPASS / N. Hurley-Walker, ICRAR-Curtin (Radio)

Що відомо про наднові в Чумацькому Шляху?

Дослідження показали, що доля зірки наприкінці її термоядерної еволюції по суті залежить лише від одного параметра: її маси. Якщо вона перевищує 8 сонячних мас, світило закінчить своє життя вибухом наднової. Такі події вважаються рідкісними і трапляються у Чумацькому Шляху в середньому кожні 30-50 років, хоча жодного спалаху наднової безпосередньо не спостерігалося у нашій Галактиці протягом останніх 400 років. Крім того, за останні два тисячоліття історичні записи зберегли згадку лише про сім галактичних наднових. Безумовно, згасання видимого в оптичному діапазоні світла від вибуху та велика відстань до Землі обмежують спостереження наднових неозброєним оком. Але, на відміну від вибухів, які можна спостерігати лише кілька місяців чи років, їхні залишки можна фіксувати у широкому діапазоні електромагнітних смуг від 60 000 до 150 000 років. Однак сьогодні відомо лише близько 300 таких залишків, більшість з яких були виявлені у радіодіапазоні. Таким чином, існує велика розбіжність між спостережуваною та очікуваною кількістю залишків наднових.

Радіоспостереження за рештками наднових внаслідок цілого ряду причин (наприклад, через низьку поверхневу яскравість решток або через змішування старих викидів із міжзоряним середовищем) часто виявляються неповними. Крім того, дослідження у рентгенівському спектрі часто допомагають знайти раніше невідомі рештки наднових. Саме тому дослідники вирішили повернутися до даних першого повного огляду неба рентгенівського телескопа eROSITA.

Що вони відшукали?

Астрономи знайшли одні з найбільших решток наднової, які назвали Hoinga на честь римської назви рідного міста одного з авторів відкриття. Попередні дослідження пропустили цей об’єкт через те, що він розташований у високих галактичних широтах, а також через відносно низьку яскравість його поверхні. Hoinga знаходиться на відстані більше 500 парсек (1630 світлових років) та має розмір більше 4 градусів. Для порівняння: діаметр повного Місяця становить 0,5 градуса. Чітка структура оболонки цих решток та майже сферична форма вказують на те, що викиди розширюються у області з відносно однорідною густиною. За підрахунками вчених, вік залишків складає від 21 до 150 тисяч років. Астрономи не знайшли жодного пов’язаного з цим об’єктом пульсара, тож цілком можливо, що Hoinga є залишком наднової типу Ia, які спалахують у подвійних системах, одна з зірок яких є білим карликом.

Залишки наднвої Hoinga у даних першого огляду неба eROSITA позначені стрілкою. Великим яскравим джерелом знизу справа є залишки наднової Вітрил. Кольори зображення корелюють з енергіями виявлених рентгенівських фотонів. SRG / eROSITA

Нещодавно астрономи нарешті знайшли пульсар у знаменитих залишках наднової SN 1987A, змоделювали утворення складної структури решток наднової IC 443 та визнали об’єкт Стрілець А Схід залишками наднової рідкісного типу. А наша галерея зображень від NASA дозволить переконатися, що такі об’єкти крім наукового значення мають і естетичне.