Patreon

У Африці знайшли два види слонів — вони обидва під загрозою, бактерії індустріалізувалися, а Уран засвітився у рентгені

Цього тижня у нашому дайджесті розповідаємо, як поплавали роботи із жаб’ячих клітин, як рослинні гени опинилися у метеликів та як зміна клімату погіршить життя алергікам, а індустріалізація пришвидшить обмін генами у бактерій.

Обидва види африканських слонів опинилися під загрозою вимирання

За новою оцінкою Червоного списку експертами Міжнародного союзу охорони природи, чисельність африканських слонів знижується. Причому МСОП визнав африканських слонів двома різними видами й обидва з них — саванний та лісовий швидко вимирають. Так саванному слону присвоїли статус «під загрозою вимирання», а лісовому присвоїли категорію «на межі зникнення», що лише на один рівень нижче від статусу вимерлого. Головною причиною істотного скорочення чисельності цих великих тварин дослідники називають браконьєрство та ріст людських поселень, які руйнують природні оселища слонів.

Ikiwaner / Wikimedia Commons

Бактерії піддалися на вплив індустріалізації

Вчені взялися порівнювати бактерії людей з різним рівнем індустріалізації з усього світу та дійшли висновку, що бактерії здатні відображати особливості стилю життя господарів. Так в індустріалізованих суспільствах горизонтальний перенос генів відбувається помітно частіше, а бактерії схильні обмінюватися генами, які саме сприяють цьому обміну. А у скотарів, наприклад, які використовують у господарстві антибіотики, бактерії частіше обмінюються генами стійкості до цих препаратів. Втім, поки незрозуміло, як ці відмінності впливають здоров'я, та чи має це стосунок до частіших звернень у жителів з розвинених міст з такими хворобами, як запалення кишківника.

Перший випадок горизонтального перенесення генів від рослини комасі

Тютюнові білокрилки присвоїли собі рослинний ген, щоб захищатися від отруєння токсичними для них рослинами. Вчені знайшли в геномі комах ген, який типовий лише для рослин й допомагає їм зберігати токсичні для комах речовини у безпечній для них самих формі. Звідки він взявся у тварин достеменно невідомо — можливо, підібрати частинки рослинної ДНК й вбудувати комахам ген допоміг якийсь вірус. Втім, з порушенням роботи цього гену всі білокрилки, які харчувалися томатом, загинули.

Апофіс вирішив не стикатися з Землею в 2068 році та у найближче століття

Раптом ви чули астероїд Апофіс — після відкриття у 2004 його визнали одним з найнебезпечніших об’єктів, які загрожують Землі. Втім, камінець у 340 метрів та вагою у 61 мільйон тонн 13 квітня 2029 року пройде повз на максимальній відстані у 32 тисячі кілометрів — це ближче, ніж положення геосинхронних супутників. І після вже не повернеться, бо 5 березня астрономи NASA провели потужне радіолокаційне спостереження астероїда та уточнили, що зіткнення з нами у його плани не входить.

За три роки експеримент ANAIS не побачив темну матерію

Найпродуктивнішим у полі пошуку темної матерії — 95 відсотків Всесвіту, який ми ніяк не можемо впіймати, був експеримент DAMA, прихований в Італії. 20 років з моменту запуску лабораторії вони фіксували сигнали, які можна було інтерпретувати, як відголоски вімпів — потенційних кандидатів на представників темної матерії. Втім, статистичну точність експерименту повторити досі не вдавалося й інші колаборації вчені ніяк не могли підтвердити її результатів. Але не могли й спростувати. Тепер же фізики вирішили з точністю до матеріалів повторити експеримент DAMA — за три роки роботи коливання сигналів від «зустрічей» Землі з вімпами їм знайти не вдалося.

Зміна клімату погіршить життя алергікам

Вчені дослідили 34 локації у Північній Європі з 1996 по 2016 роки та дійшли висновку, що у прогнозування тяжкості сезону пилку трав варто додати фактор кліматичних змін. За їхніми підрахунками, кількість пилку, який виділяється за сезон, може зрости на 60% через кліматичні зміни, якщо рівень вуглекислого газу в атмосфері підвищиться приблизно до 800 частин на мільйон. Таким чином, зміни клімату впливають і на алергічний риніт — найбільш поширену хронічну не заразну хворобу.

Кажанам гірчить у роті

Біологи випробовували рецептори кажанів вампірів й давали їм пробувати на смак властиві полину або хінному дереву речовини. Вони дійшли висновку, що зовсім не чутливі до солодкого тварини, у теорії здатні навіть виявити підвищений рівень сульфату магнію у воді. Поки незрозуміло, чи користуються вони такою своєю функцією, враховуючи, що живляться вони кров’ю. Однак, імовірно така здатність їм дісталася від предків, що харчувалися рослинами.

Біологи створили мікророботів з клітин жаб

На сто відсотків утворені із тваринних клітин роботи, яких вчені буквально склали із жаб’ячих стовбурових клітин шкіри та серця, навчилися плавати зі швидкістю 100 мікрометрів на секунду, заліковувати рани та навіть «записувати» свій досвід. Як і інші мікророботи, вони можуть знайти своє застосування у медицині для доставлення ліків, якщо їх ними навантажити, а працюючи роєм, вони можуть допомогти очищувати океан від мікроскопічних забруднювачів.

Пересування ксенобота в рідкому середовищі. Douglas Blackiston et al. / Science Robotics, 2021

Частіша взаємодія один з одним змусила вогнівок відмовитися від канібалізму

Канібалізм у природі може навчити різних речей — коханню, як у тарганів, відмові від правила не лізти у бійку першим, як у самців богомолів, й тепер приклад нічних метеликів-вогнівок вчить нас, що жити разом безпечніше, ніж ізольовано. Біологи з’ясували, що схильність до поїдання родичів можна знизити, якщо посприяти зменшенню егоїзму. Так молі, які іноді поїдають будь-кого без розбору, навіть родичів, вирішили відмовитися від канібалізму — на це рішення вплинули умови, що сприяли взаємодії між тваринами. В одному контейнері без можливості швидко повзати вогнівки виявилися напрочуд дружелюбними.

Уран вперше засвітився у рентгені

Вчені вперше зареєстрували рентгенівське випромінювання від Урана, їм допомогли архіви обсерваторії «Чандра». Рентгенівське випромінювання явище не дивне для космічних тіл та зустрічається на Венері, Землі, Марсі, Сатурні, Плутоні й Юпітері. Втім,випромінювання в рентгенівському діапазоні хвиль ще не фіксувалося у крижаних гігантів — Урана і Нептуна. Астрономи вважають, що механізм його утворення залежить не від розсіювання сонячних променів, а від зіткнення заряджених частинок з кільцями планети.