Технології

Трансплантат з колагену сприятиме формуванню нових артерій

Fan Zhang / New Atlas

Дослідники виготовили прототип трансплантата з гібридних синтетичних та колагенових волокон, сформувавши каркас для росту власних клітин організму та відновлення артерій. Такий трансплантат можна буде використовувати для заміни пошкоджених або заблокованих ділянок коронарних артерій внаслідок ішемічної хвороби серця. Стаття про це доступна у журналі Materials Science and Engineering: C.

У яких випадках людина потребує заміни артерії?

За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, ішемічна хвороба серця є основною причиною смерті у всьому світі. При цьому захворюванні коронарна артерія серця звужується або повністю закупорюється, що врешті-решт може призвести до серцевого нападу. Одним із методів поліпшення припливу крові до серцевих м’язів є коронарне шунтування, при якому пошкодженні коронарні артерії замінюються на інші. При цьому зазвичай використовуються судини з тіла пацієнта, наприклад, велику поверхневу вену ноги. Але деякі пацієнти не мають життєздатних судин, на які можна замінити пошкоджені артерії.

Що пропонують вчені?

Дослідники об’єднали колагенові волокна та волокна з полілактидної кислоти. Щоб створити з них замінник артерії, вони використали кругову в’язальну машину, яка зазвичай використовується для виробництва текстилю. Отримана структура може розширюватися і скорочуватися, як справжня артерія. Втім, вона не призначена для постійної імплантації. Натомість ця структура допомагає власним клітинам пацієнта створити нову артерію. Ендотелій — внутрішній шар клітин, що вистилають судини, прилипає до цих волокон і починає рости. Колаген допомагає клітинам злипатися краще у 10 разів і збільшує кількість клітин у 3,2 рази у порівнянні з імплантом, виготовленим лише із синтетичного матеріалу. З часом волокна деградують і розчиняються в організмі.

Втім, матеріал занадто пористий, що призводить до витоку крові. Перш ніж перевірити трансплантати на тваринах та людях, вчені мають вирішити цю проблему.