TESS відшукав газову планету в подвійній системі з білим карликом

За допомогою телескопа TESS дослідники знайшли систему, що складається з зірки спектрального класу К, газової планети TOI-1259Ab та пов’язаного із системою білого карлика, який знаходиться на відстані 1600 астрономічних одиниць. Астрономи вивчили параметри цих тіл та встановили вік системи. Препринт відповідної статті доступний на сайті arXiv.org.

Що відомо про кратні зоряні системи?

Ми знаємо, що приблизно половина зірок в галактиці має одного чи кілька компаньонів, але переважна більшість відкритих екзопланет знаходиться в одиночних зоряних системах. Присутність іншої зірки має значно впливати на популяцію екзопланет. Зокрема, вона може обмежити регіони, у яких планети мають стабільну орбіту, зменшити час життя протопланетних дисків, загальмувати утворення планетезималей та значно витягнути орбіти планет.

Ранні пошуки екзопланет уникали близькі зоряні кратні системи, тоді як більш віддалені компаньйони часто не виявляються. Зараз велике дослідження, проведене космічним телескопом Gaia, виявило тисячі подвійних систем зірок, багато з яких містять підтверджені екзопланети або кандидатів на екзопланети.

При дослідженні таких систем також слід враховувати зоряну еволюцію. Більшість планет виявляються навколо зірок головної послідовності. У міру свого розвитку вони будуть розширюватися, втрачати масу, і в більшості випадків залишать після себе виродженого білого карлика, вичерпавши своє паливо. Приблизно 50% із зафіксованих білих карликів мають атмосферу, забруднену важкими елементами. Вважається, що так відбувається внаслідок падіння на білих карликів планетного матеріалу.

Про що дізналися астрономи?

Дослiдники досліджували систему зірки TOI-1259A, що належить до спектрального класу К та має радіус 0,71 сонячного. Біля неї обертається планета TOI-1259Ab розміром з Юпітер на 3,48-денній орбіті. На відстані 1600 астрономічних одиниць від зірки знаходиться її компаньйон, пов’язаний із системою білий карлик.

Головна зірка та білий карлик системи. Martin et al.

За допомогою методу радіальних швидкостей вчені обчислили, що маса планети складає 0,44 маси Юпітера. Близько 2,7% транзитів планети по диску головної зірки є глибокими, одними з найглибших серед відомих. Таким чином, TOI-1259Ab є перспективною ціллю для атмосферної характеристики екзопланети. За допомогою дослідження спектрального розподілу енергії білого карлика вчені вирахували, що вік системи становить близько 4,08 мільярдів років.

Нещодавно астрономи застали білого карлика за роздиранням планетезималя. Крім того, вчені зафіксували систему з двох білих карликів, розташованих дуже близько один до одного, а біля іншого білого карлика знайшли газового гіганта. Розібратися із тим, як утворюються білі карлики, допоможе наш матеріал «Як довго живуть зірки?»