Терапія антитілами зменшила стійкість до імунотерапії гліобластом мишей

Американські дослідники використали антитіла, щоб перепрограмувати імунні клітини в гліобластомах — злоякісних пухлинах мозку — на боротьбу із раковими клітинами. Досліди на мишах показали, що таке лікування суттєво підвищує виживаність, робить організм сприйнятливішим до імунотерапії блокаторами імунних контрольних точок та може сприяти виникненню імунітету до повторної появи раку. Результати опублікували у журналі Nature Communications.

МРТ-зображення гліобластоми. Christaras A / Wikimedia Commons

Що це за хвороба і що з нею не так?

Гліобластома — це один із типів злоякісних пухлин мозку. Хвороба характеризується стрімким розвитком та значною агресивністю: більшість пацієнтів помирають протягом перших двох років після встановлення діагнозу, всупереч серйозним терапевтичним заходам, як-от операції, опромінення мозку та хімієтерапія. Проти гліобластоми наразі неефективна навіть новітня терапія блокаторами імунних контрольних точок, що зробила революцію в лікуванні деяких інших видів раку. Вона є типом імунотерапії, при якій застосовуються ліки, здатні активувати імунні клітини організму пацієнта на краще виявлення та знищення ракових клітин із мінімальною шкодою здоровим клітинам та тканинам. Неефективність підходу у випадку з гліобластомою пояснюють тим, що пухлина змінює середовище навколо себе. Вона вибірково впускає у своє середовище та змінює роботу імунних регуляторних Т-клітин (Treg). У нормі їхнім завданням є слідкувати за тим, щоб інші імунні клітини не атакували власні клітини тіла. Але коли вони потрапляють до гліобластоми, то починають атакувати імунні клітини, які прийшли боротися з пухлиною. У новій роботі група вчених із Массачусетської загальної лікарні описали спосіб, як налаштувати клітини Treg на рак.

Що вони пропонують?

Науковці припустили, що можна скористатися накопиченням імунних Treg-клітин у середовищі пухлини: якщо перепрограмувати їх так, щоб вони почали атакували ракові клітини. У своїх дослідах вчені спробували здійснити це через націлювання на рецептор Treg-клітин, що зветься глюкокортикоїд-індукованим TNFR-пов'язаним (GITR), антитіл αGITR. Таке втручання посприяло перетворенню Treg-клітин на CD4 ефекторні Т-клітини. Внаслідок цього перепрограмовані клітини почали виробляти токсичні для пухлинних клітин речовини, а також пропускати до пухлин допоміжні імунні клітини.

Свій метод боротьби із раком вчені випробували на піддослідних мишах, яким трансплантували людські пухлини гліобластоми. Цю терапію вони скомбінували із лікуванням блокаторами імунних контрольних точок, яке дотепер було неефективним при гліобластомі, щоб посилити реакцію імунної системи.

Що стало з тваринами?

Ліковані за такою схемою тварини продемонстрували суттєво вищі показники виживаності, ніж миші з контрольної групи. Терапія допомогла частині мишей повністю побороти злоякісні пухлини. У деяких із довгоживучих тварин також виробився імунітет до раку: коли вчені вводили їм повторно клітини гліобластоми, імунна система піддослідних була готовою дати відсіч патологічним клітинам.

Дослідження проведене на тваринах, хоча й із людськими пухлинами, а це означає, що нова імунотерапія не обов'язково спрацює так само на людях. Проте у дослідників з'явився новий напрямок для вивчення способів лікування гліобластоми. Про те, чому дослідження людських хвороб проводять на людях і наскільки їхні результати можна транслювати на людей, читайте в нашому матеріалі «Про мишей і людей».

Нещодавно німецькі дослідники продемонстрували перші позитивні результати випробування на людях нового лікування іншого раку мозку — дифузної гліоми. Боротися з недугою вони пропонують за допомогою протиракової вакцини.