Астрономія

Телескоп «Габбл» зафіксував згасання наднової у далекій галактиці

За допомогою спостережень телескопа «Габбл», які велися з 2018 року, астрономи відслідкували поступове згасання наднової SN 2018gv. Вона розташовувалася у галактиці NGC 2525, що знаходиться на відстані 70 мільйонів світлових років від Землі. Відео, що демонструє її згасання, опубліковане на сайті NASA.

Як утворюється спалах наднової?

Наднова — це надзвичайно яскравий, потужний вибух зірки. При таких подіях виділяється стільки енергії, що світло від них може затьмарювати галактики, у яких відбуваються спалахи, на кілька днів або навіть місяців. Існують декілька механізмів формування наднової, зокрема колапс зірки, маса якої перевищує 8 сонячних мас; зіткнення двох білих карликів; термоядерний вибух внаслідок падіння речовини на білого карлика, що знаходиться поряд із зіркою-компаньоном. Білі карлики — це компактні рештки з високою густиною, які лишаються після смерті зірок з масою від 1 до 8 сонячних .

Що спостерігали вчені?

«Габбл» почав спостереження за надновою SN 2018gv у лютому 2018 року, після того, як астроном-аматор Коїчі Ітаґакі (Koichi Itagaki) вперше виявив її кількома тижнями раніше. Створене дослідниками відео демонструє поступове падіння яскравості наднової впродовж одного року. Спалах стався у галактиці NGC 2525, що розташована на відстані 70 мільйонів світлових років у сузір’ї Корма. Він виглядає як дуже яскрава зірка, яка знаходиться на зовнішньому краї спірального рукава цієї галактики. Спочатку вибух затьмарює найяскравіші зірки в галактиці, потім поступово зникає. Ця наднова відноситься до типу Іа, тобто вона виникала у результаті акреції матеріалу на білого карлика, що знаходився у тісній подвійній системі. Коли білий карлик досяг критичної маси, його ядро нагрілося достатньо, щоб розпочати ядерний синтез. У результаті стався теромядерний вибух, який розірвав білого карлика. Під час піку наднова була яскравішою за Сонце у 5 мільярдів.

NASA, ESA, J. DePasquale (STScI), M. Kornmesser and M. Zamani (ESA/Hubble), A. Riess (STScI/JHU), SH0ES team, Digitized Sky Survey / YouTube

Навіщо вивчати спалахи наднових?

Наднові цього типу мають майже однакову яскравість, тож астрономи використовують їх як «стандартні свічки», за допомогою яких можна вимірювати відстань до галактик. Це дозволяє вченим обчислювати швидкість розширення Всесвіту. Саме тому дослідники включили цю наднову в свою програму, яка займається цим питанням.