Сусідство з людьми зробило мишей кмітливішими

Німецькі біологи з'ясували, що миші, які найдовше живуть поруч із людьми, вправніші у розв'язуванні проблем, ніж ті, що стали сусідами людей відносно недавно. Висновок випливає із дослідження, проведеного на майже 150 хатніх мишах трьох підвидів з різних регіонів світу. Робота опублікована у журналі Proceedings of the Royal Society B.

Zdeněk Macháček / Unsplash

Що зацікавило вчених?

Здебільшого люди є не найприємнішими сусідами для тварин. Протягом останніх століть ми стали кардинально змінювати планету та порушувати природні процеси. Тваринам доводиться пристосовуватися до нових умова майже повсюдно, але важче, коли вони живуть у безпосередній близькості до людей, таких непостійних та непередбачуваних. Однією з найважливіших рис, що допомагають тваринам виживати поруч з нами є гнучкість поведінки. Тобто вони мають бути винахідливими, щоб розв'язувати раптові проблеми. Вчені з Інституту еволюційної біології Макса Планка вирішили перевірити, чи справедливим є це твердження на ссавцях, які протягом тисячоліть живуть поруч із людьми.

Як це вивчали?

Дослідники протестували 148 особин хатньої миші (Mus musculus) із трьох підвидів: M. m. domesticus, M. m. musculus, M. m. castaneus. Ці три групи тварин почали жити поруч з людьми у різний період. Перші зблизилися з людьми ще 11-13 тисяч років тому на Ближньому Сході, другі стали синантропними десь 8 тисяч років тому на Балканах, а треті — стали жити з людьми Індії та східної Азії 7,5-3,8 тисячі років тому.

У процесі дослідження науковці проводили тестування когнітивних здібностей тварин. Приміром, їх запускали у таку собі квест-кімнату, де винахідливість мишей перевіряли за здатністю відкрити будиночок з Лего, витягнути паперовий м'яч з труби чи прокопатися через цупку тканину. Інколи мишам необхідно було утриматися від активності, що привернула б увагу людей, наприклад, гризіння зерна. Загалом піддослідні пройшли через сім випробувань.

Як впоралися миші?

Миші з популяцій, що прожили з людьми найдовший проміжок часу справді виявилися найкращими у розв'язуванні проблем. Коли дослідники стали шукати причину цього, то зрозуміли, що відмінності між тваринами не опосередковані мотивацією, наполегливістю чи схильністю до досліджень середовища. Саме близькість до людей стала для мишей поштовхом еволюції у бік набуття кращих когнітивних можливостей, вважають дослідники.

Дослідження може допомогти краще зрозуміти, як тварини пристосовуються до співжиття з людиною. Це особливо актуально з огляду на те, що чисельність людей дедалі зростає і людські поселення розширюються.