Створено перший реєстр вірусів людського кишківника

Американські дослідники описали віруси всередині нашого кишківника і створили перший реєстр вірусних популяцій, які його населяють. Проєкт отримав назву Gut Virome Database (База даних кишкового вірому) і завдяки йому вчені визначили, що кожна людина має свій унікальний набір вірусів, а більшість із них є бактеріофагами. Дослід науковців опублікований у статті Cell Host & Microbe.

У чому новизна?

Наш кишковий мікробіом — мікроорганізми, які населяють кишківник — переважно складається із бактерій. Численні наукові дослідження показали їхню вагому роль у підтримці нормального функціонування організму хазяїна, вони також є важливим індикатором здоров’я. Але мікробіом — це не тільки бактерії, а й паразити, гриби та віруси. Останні формують віром і про них відомо чи не найменше. Однією з причин цього є те, що реєструвати їх складніше, оскільки в них немає універсальних геномних маркерів. Від 40 до 90 відсотків вірусних геномних послідовностей припадає на «вірусну темну матерію», яка не збігається з жодними відомими контрольними вірусними послідовностями. Але науковці з Університету штату Огайо знайшли спосіб створити єдину базу даних вірому кишечника.

Як каталогізувати віруси?

Вчені зібрали докупи десятки попередніх досліджень, які вивчали віруси в кишечнику людини. Зібрані дані включали приблизно 2 тисячі людей із 16 країн. Наступним кроком вчені залучили машинне навчання, щоб ідентифікувати невідомі віруси.

У результаті дослідження було ідентифіковано 33 242 унікальні вірусні популяції. На основі цього результату вчені створили новий довідковий ресурс, який назвали Базою даних кишкового вірому.

Що це дало?

Робота вчених дала змогу виявити, що різноманіття вірому залежить від віку людини: він має найбільше різноманіття в молодості, а після 65 років знижується. Це нагадує вікові зміни, які відбиваються й на бактеріях кишечника.

Іншим відкриттям стало те, що більшість вірусів кишківнику є бактеріофагами, тобто такими, що вражають бактерій.

Дослідження також виявило, що не існує жодної основної групи вірусів, які були би загальними для всіх людей, кожен кишечник має унікальний склад вірусів. І це породжує питання про те, як вони можуть впливати на наше здоров’я.