Станція Solar Orbiter зафіксувала гігантський сонячний спалах

Сонячний зонд Solar Orbiter отримав знімок масштабного викиду корональної маси Сонця на фоні сонячного диска. Зображення вдалося зробити за допомогою камери FSI, яка може працювати в екстремальному ультрафіолетовому діапазоні. Про протуберанець на одному знімку з повним сонячним диском Європейське космічне агентство повідомило на своєму сайті.

Європейське космічне агентство показало знімок масштабного викиду корональної маси Сонця, який супроводжувався протуберанцем — яскравим виступом з охолодженої плазми, що утримується магнітним полем світила. Спалах стався 15 лютого, але у протилежну від Землі сторону. Протуберанець розтягнувся на відстань у 3,5 мільйона кілометрів, що еквівалентно п'ятикратному радіусу Сонця.

Сфотографувати ж його вдалося завдяки камері «Full Sun Imager» (FSI) на сонячному зонді Solar Orbiter, який ESA запустило у космос у лютому 2020 року. FSI підходить для спостереження за повним сонячним диском навіть під час близьких проходжень Сонця. Наступне для Solar Orbiter планують вже 26 березня.

Інші космічні телескопи, які досліджують Сонце, як наприклад, супутник SOHO зазвичай прибирають сонячний диск з зображення, щоб зосередитися на короні, тому отриманий за допомогою Solar Orbiter знімок є, імовірно, наймасштабнішою структурою, яку вдалося зафіксувати таким чином. Спалах зміг відчути навіть BepiColombo, який займається дослідженням Меркурія. За словами дослідників апарат зафіксував значне збільшення показань електронів, протонів і важких іонів за допомогою свого радіаційного монітора.

Композиція зображень з Solar Orbiter (ліворуч) і SOHO, на якому сонячного диска не видно. Solar Orbiter / EUI and SOHO/LASCO teams, ESA & NASA

За цією подією також спостерігав і зонд «Паркер», який нещодавно потрапив у корону світила. За словами ESA, наступного тижня вони планують провести спільні спостереження з Solar Orbiter та «Паркером», коли останній проходитиме перигелій. Solar Orbiter має вперше в історії спостерігати за полярними регіонами Сонця, досліджувати корональні викиди маси, формування протуберанців, а також механізми прискорення сонячного вітру.

Композиція з накладених зображень з Solar Orbiter і SOHO, які зафіксували гігантське виверження 15 лютого. Solar Orbiter / EUI and SOHO/LASCO teams, ESA & NASA