Сонячну активність пов’язали зі змінами температури поверхні Тихого океану

На основі даних, що охоплюють близько 60 років, дослідники пов’язали сонячну активність з переходом від явищ Ель-Ніньйо до Ла-Нінья у Тихому океані, які впливають на температуру його приповерхневих вод. Відповідна стаття надрукована у журналі Earth and Space Science.

KC Welch / Unsplash

Що таке Ель-Ніньйо та Ла-Нінья?

За нормальних умов у Тихому океані пасатні вітри дмуть на захід уздовж екватора, переміщуючи теплу воду з Південної Америки в напрямку Азії. У результаті холодна вода піднімається з глибини — цей процес називається апвелінгом. Ель-Ніньйо та Ла-Нінья є двома протилежними кліматичними схемами, які порушують ці нормальні умови: під час Ель-Ніньйо температура поверхневого шару води в Тихому океані підвищується, а під час Ла-Нінья, навпаки, знижується. Науковці називають ці явища Південним коливанням, вони можуть мати глобальний вплив на погоду, екосистеми та економіку. Епізоди Ель-Ніньйо та Ла-Нінья зазвичай тривають дев'ять-дванадцять місяців, але іноді можуть тривати роками. Вони нерегулярні та в середньому стаються кожні два-сім років. Як правило, Ель-Ніньйо трапляється частіше, ніж Ла-Нінья.

Яку активність проявляє Сонце?

Сонячні плями, які виглядають як темні ділянки на поверхні нашої зірки, пов’язані з її магнітною активністю. Існують 11-річні цикли, або цикли Швабе, під час яких кількість сонячних плям спершу збільшується, потім спадає. Крім того, впродовж цих циклів загальне магнітне поле Сонця змінює свої знаки. Так, якщо на початку циклу магнітні поля біля одного з полюсів мають позитивний знак, а біля іншого негативний, то в кінці циклу вони займають протилежне значення. Отже, необхідно 22 роки, щоб загальне магнітне поле Сонця повернулося до попереднього стану — це називається циклом Гейла. Закінчення циклу Гейла називається «термінатором», він одночасно означає і перехід від одного 11-річного цикла до наступного. Такі події значно впливають на магнітний потік Сонця. У новій роботі дослідники вирішили дізнатися, чи можуть термінатори впливати на Південне коливання.

Про що дізналися науковці?

Дослідники аналізували сонячні цикли за 60 років, починаючи з 1960-х і до 2010-2011 років. Виявилося, що усі події термінаторів на цьому проміжку часу збігалися з переходом від Ель-Ніньйо до Ла-Нінья. Кінець останнього сонячного циклу також збігається з початком події Ла-Нінья.

Хоча кореляція не обов’язково вказує на причинно-наслідкові зв’язки, своєю роботою дослідники сподіваються відкрити більш широку наукову дискусію про зв'язок сонячної магнітної активності із Землею та її середовищем. Вони також не торкалися безпосередньо можливого механізму, що сприяє настанню Ла-Нінья. Наступний термінатор, за прогнозами, має статися вже у середині 2020-х. Вчені сподіваються побачити, як він вплине на Південне коливання і дізнатися, як працює механізм цього впливу.

У грудні 2019 року розпочався новий, 25 цикл сонячної активності. За офіційними прогнозами, він буде спокійним. Втім, інша робота, заснована на аналізі термінаторів, навпаки передбачає підвищену сонячну активність у новому циклі. Крім того, нещодавно вчені реконструювали тисячоліття сонячної активності за допомогою аналіза кілець дерев.

Фото в анонсі: KC Welch / Unsplash