Астрономія

Сонячне сполучення позбавить апарати на Марсі зв'язку із Землею

До середини жовтня Сонце розділить Марс і Землю, позбавивши нас зв'язку із планетою. На цей час, до 16 жовтня, NASA припинить керування місіями. Втім, поки Сонце заважатиме зв'язатися із ними, команда NASA залишила їм список завдань. Наприклад, ровер «Персеверанс» має пошукати пилові вихори, а його компаньйон, дрон Ingenuity, навпаки, залишитися на місці та повідомляти про свій статус марсоходу.

NASA / JPL-Caltech

З ким сполучається Сонце?

Кожні два роки Марс і Земля опиняються у незручному для зв'язку положенні — по дві сторони Сонця. Це явище називають сонячним сполученням, і його можна порівняти із так званим «парадом планет», коли деякі планети опиняються по один бік від Сонця майже на одній прямій. Сполучення небесного тіла з Сонцем може статися у двох випадках: або коли це тіло знаходиться між Землею і Сонцем, або коли Сонце знаходиться між Землею і цим тілом. І оскільки Сонце це масивний генератор електромагнітного шуму, який ще й викидає гарячий іонізований газ зі своєї корони, сигнал із Землі просто не може з ним змагатися. Радіосигнали від інженерів, які намагаються зв'язатися зі своїми апаратами на Марсі, спотворюються. Це призводить і до втрати даних з Червоної планети дорогою до нас, і до того, що можна випадково направити, наприклад, ровер в небезпечному для нього напрямку. Тому практика так званого «мораторію» на зв'язок активно використовується вченими. На час сонячного сполучення, вони припиняють спроби зв'язатися зі своїми місіями хоча, можливо, залишають їм «домашнє завдання», яке перевірять вже після. Це означає, що буде тимчасова пауза у потоці необроблених зображень, доступних, наприклад, з роверів «Персеверанс» і «К'юріосіті» чи сейсмографа InSight.

Сонячне сполучення. NASA / JPL-Caltech

Кого NASA покинули на Марсі?

Як ми вже згадали, сонячне сполучення відбувається кожні два роки. У 2019 воно тривало з 28 серпня по 7 вересня. На цей раз NASA залишать без зв'язку свої апарати на термін між 2 жовтня і 16 жовтня, поки Марс знаходиться в межах 2 градусів від Сонця. Деяким місіям цей командний мораторій продовжують на день або два чи завершують раніше, залежно від кутової відстані між Марсом і Сонцем. У NASA говорять, що на цей період серед їхньої команди дуже популярно брати відпустку.

На поверхні Марса марсоходи «Персеверанс» і «К'юріосіті» припинять рухатися, а посадковий модуль InSight не буде маніпулювати своєю роботизованою рукою. Над Марсом, три орбітальних апарати NASA — Odyssey, Mars Reconnaissance Orbiter і MAVEN — будуть продовжувати передавати деякі дані з поверхні Марса назад на Землю на додаток до збору власних. У списку «домашніх завдань» також значиться інструмент MEDA (скорочено від Mars Environmental Dynamics Analyzer) на «Персеверансі». Він буде шукати так званих пилових дияволів за допомогою своїх камер, які на час сполучення залишаться нерухомими. Також з ровера буде збирати дані радар-тепловізор RIMFAX, а мікрофони записувати звук. Марсохід «К'юріосіті» буде проводити вимірювання погоди за допомогою датчиків REMS (Rover Environmental Monitoring Station), вимірювати радіацію за допомогою датчиків RAD (Radiation Assessment Detector) і DAN (Dynamic Albedo of Neutron), і також спостерігати за пиловими вихорами. Як тільки сполучення завершиться, NASA зберуть дані. Тож знадобиться близько тижня, перш ніж відновиться нормальна робота апаратів.

І якщо Марс сполучається із Сонцем кожні два роки, цієї зими відбулося перше за 400 років велике сполучення Юпітера і Сатурна — планети розділяла відстань лише в одну десяту градуса.