Астрономія

Сонце могло мати зірку-компаньйона в минулому

Дослідники Гарвардського університету знайшли нові докази того, що в минулому Сонце було частиною бінарної системи. Її зірка-компаньон мала таку ж саму масу. Гравітаційна взаємодія світил захопила матеріал для хмари Оорта, а також гіпотетичну Дев’яту планету. Відповідна стаття доступна в журналі The Astrophysical Journal Letters.

Звідки взялася зірка-компаньон?

Молекулярні хмари слугують колискою для зірок. У них формуються скупчення світил, які потім розпадаються під дією сильного зоряного вітру та гравітації. Зірки, що утворювали скупчення, розлітаються на великі відстані одна від одної. За спостереженнями астрономів, багато схожих на Сонце світил після народження спочатку утворюють бінарні системи. Більшість із них через кілька мільйонів років розпадаються. Астрономи припускають, що такий сценарій справедливий і для Сонця. Тобто, на початку свого існування воно мало зірку-компаньона. Маса цього світила дорівнювала сонячній, а відстань між ними складала 1000 астрономічних одиниць. Це у тисячу разів більше за відстань між Землею та Сонцем.

А докази є?

Щоб перевірити цю теорію, вчені звернули увагу на хмару Оорта. Це область на відстані від 2 до 100 тисяч астрономічних одиниць від Сонця. Вона має сферичну форму та складається з мільярдів крижаних об’єктів. Також вона слугує джерелом довгоперіодичних комет.

Згідно із сучасними моделями, хмара Оорта сформувалася за рахунок надлишкового матеріалу, що лишився після народження Сонячної системи. Але таку велику кількість тіл у цьому регіоні краще пояснює бінарна зоряна система. Гравітаційна взаємодія між Сонцем та зіркою-компаньоном могла захопити матеріал для хмари Оорта.

Ця модель також пояснює існування гіпотетичної Дев’ятої планети. Вважається, що цей об’єкт має незвичну витягнуту орбіту і впливає на траєкторії карликових планет з поясу Койпера. Якщо її вдасться зафіксувати, вчені зможуть перевірити, чи дійсно ця планета була захоплена, а не сформувалася у Сонячній системі. Це підтвердить теорію про існування зірки-двійника поруч із Сонцем в минулому.