Сон як спосіб виправити пошкодження ДНК у нейронах, другий вилікуваний ВІЛ без лікування та зв'язок бороди із домінантністю чоловіків

Цього тижня розповідаємо, як вчені пов'язали помірне вживання кави і чаю з нижчим ризиком інсульту і деменції, як не знайшли зв'язку між довжиною бороди і чоловічою домінантністю, а також як запідозрили Місяць у створенні Землі квазісупутника. Другий в історії випадок виліковування ВІЛ без лікування та математична модель клацання пальцями — у нашому дайджесті.

Аргентинка позбулася ВІЛ без лікування. Це другий такий випадок в історії

Іноді людська імунна система здатна самостійно пригнітити розмноження ВІЛ в організмі — так само як і при лікуванні антиретровірусними препаратами. Таких людей серед ВІЛ-інфікованих всього 0,5 відсотків. І минулого року вчені описали випадок однієї такої пацієнтки, у якої за 25 років хвороби в організмі не залишилося функціональних копій ВІЛ, всупереч відсутності противірусної терапії.

Тепер американські вчені повідомили про ще один подібний випадок. Аргентинська жінка вісім років прожила з ВІЛ-інфекцією і також не мала необхідності в антиретровірусній терапії. І під час чергового обстеження з'ясувалося, що імовірно, їй також вдалося самостійно приборкати ВІЛ в організмі — у неї не знайшлося здатних до реплікації провірусів.

Втім, поки точно стверджувати, що в інших її клітинах не залишилося функціональних провірусів зарано.

Домінантність чоловіків виявилася непов'язаною з довжиною бороди

Вчені не знайшли жодного статистичного зв'язку між чоловічою домінантністю і агресією та довжиною їхньої бороди. Для цього вони оцінили рослинність на обличчі 97 молодих людей, оцінили за п'ятибальною шкалою їхню домінантність (за допомогою анкетування) і визначили агресивність за рівнем тестостерону і кортизолу.

Єдина суттєва кореляція у цьому дослідженні — збіг між довжиною бороди, яку виміряли дослідники, та довжиною, що її вказали самі учасники. Тож бородані навряд таким чином приваблюють партнерів та відлякують конкурентів, хоча невелика вибірка і не дає змогу робити загальні висновки.

Місяць міг підкинути Землі ще одного супутника

Насправді наша планета, окрім Місяця, має ще п'ятьох супутників, які утримуються не далі, ніж приблизно сто відстаней між Землею та Місяцем. Через віддаленість їх називають квазісупутниками, а найстабільнішим у стосунках із Землею є астероїд із гавайською назвою Камо'оалева.

Його астрономи і запідозрили у місячному походженні. Спектральний аналіз Камо'оалева показав, що його на орбіту міг підкинути Місяць або внаслідок удару, або як фрагмент приливного розриву більшого батьківського тіла Камо'оалева під час наближення Місяця із Землею.

Відбитки пальців на гільзах вдалося встановити навіть через пів року

Ми не знаємо, чи вдавалося у серіалі «CSI: Місце злочину» викрити злочинця за залишеними ним відбитками пальця на гільзах, однак для реальних криміналістів це являє значну проблему. Гільзи круглі та не сприяють збереженню будь-яких слідів. Втім, за допомогою часопролітної мас-спектроскопії вторинних іонів, 12 годин часу та платформи, що обертається, у спектрометрі, вченим вдалося зняти відбитки пальців навіть з семимісячних гільз. Для традиційних методів сліди зникли вже за тиждень, а новий метод ще і дав змогу взяти аналіз на сліди ДНК вже після дослідження.

Крижані супутники Урана можуть самі собі підігрівати океани

Підповерхневі океани навіть у найхолодніших тілах Сонячної системи не є чимось новим. Імовірно, ви багато чули про приховану «воду» під товщами криги Енцелада чи Європи. Втім, у цьому їм почасти допомагають їхні великі сусіди — Юпітер і Сатурн, підігріваючи своїх супутників приливними силами. А що робити тим, на кого гравітація планети-хазяйки впливає менше?

Підігріватися самостійно за допомогою реакцій ядерного розпаду у своїх ядрах. На таке здатні принаймні супутники Урана Титанія і Уберон, яким вистачить розмірів на масштабні реакції, а за умови високого вмісту аміаку в океанах, ті могли б зберегти їх і до сьогодні.

Схильні до випивання кави британці виявилися менш схильними до інсульту і деменції

Новина до рубрики «хороші новини», або як приємно почути, що щось, що ми вживаємо, нам не шкодить, а навпаки, допомагає. Випивання 2-3 чашок кави на день, 3-5 чашок чаю на день або їх комбінації (4-6 чашок загалом) пов'язали з меншим ризиком настання інсульту та деменції.

Дослідження даних про здоров'я і любов старших за 50 років британців до кави або чаю показало, що таке помірне вживання цих напоїв пов'язане з меншим на 32 відсотки ризиком інсульту та на 28 відсотків меншим ризиком деменції, у порівнянні з тими, хто відмовляється ранкової кави чи чаю.

У двотижневого ембріона не знайшли зачатків нервової системи. Для цього його розібрали на клітини

Завдяки пацієнтці, яка рано дізналася про вагітність і вирішила зробити аборт, вченим з її дозволу вдалося провести перепис клітинних типів у людському ембріоні на третьому тижні розвитку. Досліджені близько чотирьох тисяч генів у 1 195 клітинах ембріона показали, що мишачі ембріони загалом не гірші за людські і подходять для досліджень, однак у людей кровоносна система починає формуватися раніше.

Втім, головним відкриттям стало те, що у людського зародка не помітили зачатків нервової системи, що спостерігається у мишей на такому ж етапі. Таким чином, попереднє занепокоєння щодо можливого відчуття болю вже 14 денним людським ембріоном необґрунтоване.

Сон посприяв виправленням ДНК у нейронах

Вчені взялися турбувати сон рибок даніо реріо та мишей, щоб перевірити, чи може накопичення дефектів ДНК у нейронах впливати на втому та сонливість. Так з'ясувалося, що накопичення у нейронах пошкоджень ДНК протягом неспання призводить до наростання сонливості та засинання, тоді як під час сну дефекти ефективно виправляються завдяки білку, який виявляє пошкодження, сприяє сну та запускає процес репарації ДНК.

Клацнути пальцем виявилося швидше, ніж моргнути оком

З'ясувалося, що досі людство не мало жодної математичної моделі, яка б могла описати клацання пальцями. А це, між іншим, не лише питання до Таноса, а і можливість краще розуміти мурах, які подібно клацають щелепами, а також можливість створювати кращі протези.

Тому вчені змусили добровольців клацати пальцями у рукавичках, наперстках і без них. З'ясувалося, що створюване чистою шкірою тертя має найоптимальніші характеристики для ідеального «клац», а сам процес виявився швидшим за кліпання оком — відбувається всього за сім мілісекунд.